InfoCash

Artikel

48 urige werkweek

Auteur: dlokers | geschreven op 11-03-2010

De 48 urige werkweek is een feit. Europa heeft besloten dat er maximaal 48 uur per week gewerkt mag worden. Dit gaat mogelijk gevolgen krijgen voor uw inkomen en de inhoud van uw werk. Bedankt Brussel, en bedankt JP Balkenende. Zelfs de bond staat er volledig achter. Waarom wordt er niet gekeken naar de chauffeurs, want wat willen zij? Ja zij willen uren maken, want daarom hebben ze voor dit beroep gekozen. Jammer genoeg denken ze daar in 2e kamer anders over...


48 urige werkweek in het transport

Nu is het bijna April 2011, het begin dus van de 48 urige werkweek en nog steeds kan niemand vertellen of het nu alleen gaat om rijuren of dat de laad- en losuren of wachturen er nog bij geteld worden. Er is nog zoveel onduidelijk, en dat maakt de chauffeur wanhopig waardoor je alle negatieve verhalen hoort.
Mijn man is al ruim 21 jaar vrachtwagenchauffeur, en ik denk dat 90% van de chauffeurs het met mij eens is, als ik zeg dat je kiest om chauffeur te worden vanwege het leuke loon wat je in de maand kan verdienen door de overuren die je maakt. Die kunnen aardig oplopen kan ik je zeggen. Mijn man werkte gemiddeld 60 uur in de week. Nu de credietcrisis in Nederland de boel op zijn kop zet, is er ook voor chauffeur minder werk. Ikzelf denk dat de 2e kamer hier nu misbruik van maakt. De bedoeling was dat deze wet in 2011 in gang gezet zou worden, maar omdat het in het transport al een hele tijd een stuk rustiger is geworden, wil zeggen minder uren gedraaid wordt, hebben de chauffeurs al aardig kennis kunnen maken met minder salaris. Dus wat wordt er dan gezegd? Ja het is niet nieuw de uren zijn al minder dus kunnen we dat beter meteen zo laten. De gedachtens die door je hoofd gaan zijn deprimerend. En wat gebeurd er straks met transport? Zal het blijven bestaan of blijft er niets meer van over? Voor degene die later hetzelfde beroep als hun vader of opa of oom wil doen wordt nu sterk afgeraden. Mijn man heeft dat ook gezegd tegen onze zoons. (WORDT AUB GEEN CHAUFFEUR MAAR LEER EEN VAK) Bij deze wens ik alle chauffeurs agaat dle sterkte toe voor de zware tijden die komen gaan.
Het gaat helemaal nergens over met het beleid in Europa en Nederland.
Iedereen moet langer door gaan werken, en zij minder, maar wel tot 67 voor je met pensioen mag.
En hoeveel mensen in het transport hebben niet een hypotheek die op die uren is gebaseerd en daardoor nu zwaar in de problemen gaan komen. Echt heel triest. Heel veel hypotheken zijn afgesloten op die salarissen waarbij de overuren in meegenomen worden.
Wat gaat daar allemaal mee gebeuren?