InfoCash

Artikel

De brommobiel

Auteur: monica71 | geschreven op 11-06-2010

De brommobiel, is bij de meeste mensen wel bekend, maar er word nog steeds vaak en onterecht gedacht dat alleen 65 plussers en invaliden in deze auto rijden.Tegenwoordig rijden steeds meer jongeren in deze auto, dit zijn dan meestal wel de sportievere uitvoeringen.

Mijn interesse in brommobielen komt doordat ik er zelf in rij, omdat ik geen autorijbewijs heb, maar wel een rijbewijs AM.


De geschiedenis van de brommobiel

Een brommobiel is een gemotoriseerd voertuig met een beperkte maximumsnelheid van 45 km per uur.
De brommobiel komt eigenlijk uit Frankrijk, waar in de jaren '70 gezocht werd naar een nieuw type makkelijk vervoermiddel waarmee men comfortabel, overdekt maar zonder rijbewijs kon en mocht rijden.
maar pas in de jaren '80 werden ze populair.
De brommobiel bracht mensen die moeite kregen met het besturen van hun auto, of die geen rijbewijs hadden een stuk vrijheid en onafhankelijkheid die een brommer of fiets niet bood. Dit tegen lage brandstofkosten en met weinig rompslomp.

De brommobiel nu.

Tegenwoordig is hij doorgaans vierwielig. De brommobiel is rond 1970 ontstaan in Frankrijk, maar deed pas in 1995 zijn intrede in Nederland.
Een nieuwe brommobiel kost vanaf 10,000 tot 16,000 euro (2010).

Een brommobiel heeft altijd een dieselmotor met een maximaal toegestaan vermogen van 4 kilowatt. In veel gevallen is dat een tweecilinder (viertakt) met een cilinderinhoud van 400 tot 523 cc. Het ledig gewicht mag niet hoger zijn dan 350 kilogram en de maximale breedte is 1,50 meter. Alle brommobielen hebben een continu variabele transmissie (automaat) bekend uit de vroegere DAF-automobielen.

Brommobielen worden gebruikt door mensen die geen rijbewijs B hebben. Veel brommobielrijders zijn al wat ouder. Sinds september 2005 geldt er een kentekenplicht en sinds 1 oktober 2009 een AM-rijbewijsplicht, daarvoor mocht je er al in rijden met een bromfiets certificaat.

Populair

Er zijn de laatste jaren meer en meer brommobielen in het straatbeeld verschenen, ook zijn er diverse clubs en vereniging opgericht voor en door bezitters van brommobielen.
Ook wordt deze categorie voertuigen steeds diverser, er zijn meer en meer merken en types brommobielen beschikbaar. Op dit moment is het aanbod nieuwe en gebruikte brommobielen groot genoeg om hieruit een voor u passende keuze te maken.
De ANWB heeft eind 2002 negen verschillende merken getest en kwam tot de conclusie dat een brommobiel een goed alternatief is voor al diegenen die geen auto meer kunnen of mogen rijden, vooral in en om de stad, en dat er voldoende keuze is in modellen. Ook de veiligheid werd bekeken en als o.k. beoordeeld. Dit komt met name door de lagere snelheid van maximaal 45 kilometer per uur en het lage gewicht van deze voertuigen.
Moderne modellen hebben een kooiconstructie en voldoen aan hoge veiligheidseisen. Daartoe worden ze aan diverse bots-proeven onderworpen.

Jongeren

De afgelopen twee jaar is het gebruik van brommobielen door jongeren gestegen met 43 procent. De tieners beschouwen het voertuig als een goed alternatief voor de scooter. Over veiligheid en rijervaring wordt nogal eens te lichtzinnig gedacht.
Het begon een paar jaar geleden in de noordoostelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Jongeren onder de achttien jaar kochten een tweedehands brommobiel en reden ermee naar school. Het is geen hype gebleken. Langzamerhand verspreidt het fenomeen zich over het land. Cijfers van de Dienst Wegverkeer (RDW) laten een piek zien in het aantal geregistreerde brommobielen onder 16- en 17-jarigen.
Hoewel het overgrote deel van de brommobielen gereden wordt door 55-plussers, beschouwen de jongeren de voertuigen niet ouderenvervoer. Ze zien de brommobiel eerder als een ‘bijna-auto’. Met het steeds luxer en sportiever worden van het uiterlijk van brommobielen, doen deze wagens niet meer onder voor een stadsauto als de Smart. In tegenstelling tot een stadsauto is er voor de brommobiel geen autorijbewijs nodig. En je kunt er al op je zestiende in rijden.
Het enige alternatief op die leeftijd is de scooter. Maar, zoals jongeren opmerken, zit je in een brommobiel warm en droog en je hoeft geen helm op, dus je haar blijft in model zitten als je naar de disco gaat. Er gaat ook meer bagage mee. Ten opzichte van volwaardige auto’s hebben de brommobielen voor de jongens en meiden, die vaak nog niet financieel draagkrachtig zijn, eveneens voordelen: geen wegenbelasting en een goedkope verzekering. Daarbij moet wel worden aangetekend dat niet iedere verzekeringsmaatschappij jongeren als brommobielrijders accepteert.

Veiligheid

Vanwege de prijs van nieuwe brommobielen, vaak ruim 10.000 euro, kopen de jongeren meestal tweedehands exemplaren. Na een opknapbeurt volgt soms het pimpen van het voertuig. Spoilers en neonlichten worden toegevoegd en het binnenmilieu wordt versterkt met een geluidsinstallatie.
Nogal wat jongeren en hun ouders denken dat een brommobiel veiliger is dan een scooter. Dat is maar de vraag. Hoewel een brommobiel wettelijk een ‘bromfiets op vier wielen’ is, begeeft het voertuig zich, in tegenstelling tot scooters, de hele tijd tussen het autoverkeer. De brommobielen zijn veel kwetsbaarder dan auto’s, omdat ze niet hoeven te voldoen aan de zware veiligheidseisen van laatstgenoemden. Meestal overleeft een brommobielrijder een botsing met een auto niet.
Ook kunnen vraagtekens worden gezet bij het argument dat 16- en 17-jarigen alvast ervaring kunnen opdoen in het verkeer voordat ze aan autorijlessen beginnen. Het rijden van een auto vereist andere vaardigheden dan die van een brommobiel, zoals schakelen. Daarnaast gelden voor brommobielen andere regels dan voor auto’s. En een brommerrijbewijs is voldoende om een brommobiel te besturen. Ten slotte voeren jongeren vaak hun brommobiel op en gaan er dan roekeloos mee rondrijden. Wellicht moeten de regels voor brommobielen eens worden herzien nu er een jongere groep gebruikers ontstaat.


InfoCash

Artikel