InfoCash

Artikel

De problemen in het transport

Auteur: ISwinnen | geschreven op 05-08-2010

Onoplosbare problemen in het transport?
Reeds jaren doen de onderstaande problemen zich voor in de transportwereld. Ik ga ze even beschrijven en een persoonlijke indruk toevoegen.


Onoplosbare problemen in het transport?

Het is inderdaad de schuld van Europa dat de beroepschauffeur zich een loonsvermindering moet aanmeten. De heren die de wetten maken lieten zich weer eens, door hun onbekwaamheid, opvallen. Er worden nieuwe wetten gemaakt die in praktijk eigenlijk moeilijk zijn na te volgen.
Waarom wordt er geen rekening gehouden met de internationale chauffeur? Heel simpel, de internationale chauffeur is de hele week op de weg en kan zich niet uitspreken of inmengen in een besluit dat genomen moet worden.
Als meer rusten dan werken de bedoeling is dan zijn ze er weer eens in gelukt.
We spreken hier over de laatste aanpassing van de 48-uren werkweek.(reeds een paar jaar oud) Een internationaal chauffeur die volgens die regels rijdt zal zich op een gegeven ogenblik op een 2-tal uurtjes van zijn familie bevinden en door die wet, zijn weekend moeten door brengen op een autostrade of ergens ten velde.
De chauffeurs zijn er zich wel degelijk van bewust dat de boete op een inbreuk van deze nieuwe wet zeer veel geld zal kosten, vooral in Frankrijk zijn deze boetes verschrikkelijk hoog en er is voldoende kontrole om een jaarlijks hoog extra inkomen te bezorgen aan de Franse staat.
De de huidige werkloosheid wordt niet alleen veroorzaakt door de 48-urenwet.
Het internationaal werk in het vrachtvervoer krijgt niet alleen klappen van deze wet maar tevens van de ex-Oostblok chauffeurs.
Geen steen naar deze gegooid maar er moet toch rekening gehouden worden met het feit dat deze een opleiding gevolg hebben die niet dezelfde kwaliteit heeft dan de West- Europese chauffeur.
De West- Europese werkgevers hebben reeds gebruikt gemaakt van het feit dat ze door de opening van de grenzen, een transportfirma in de ex-Oostbloklanden kunnen openen. De loonkost is daar tevens veel lager dan in West-Europese zijde. Zo laag zelfs dat ze 2 chauffeurs op 1 vrachtwagen laten rijden en ze zelfs nog niet aan de loononkost komen van in W-Europa. Dat is dan het dubbele aan werk- en rij-uren dat deze ex- Oostblokwagens kunnen rijden. Ook allemaal aan ons Europa te danken.
Het verminderde loon dat de West- Europese chauffeurs heeft, komt er door al deze feiten bij mekaar te tellen.
Deze situatie zal zeker niet veranderen de komende jaren en zal zelfs nog erger worden.
Elke chauffeur rijdt met de vrachtwagen om extra (lees overuren) uren te kunnen maken, om extra en beter inkomen te hebben. Door al de beperkingen zijn deze extra's bijna helemaal verdwenen. Als men weet dat elke internationale chauffeur iets meer of in vele gevallen hetzelfde uurloon heeft dan iemand die bv. gaat poetsen, zou het dan eigenlijk niet beter zijn om elke dag gewoon je uurtjes te gaan poetsen en thuis te slapen. Waarom gebeurd dat niet? Omdat bijna elke chauffeur een beetje vrijheid heeft en teveel niet op de vingers gekeken wordt zoals in een fabriek het geval is. Ook een reden om te blijven rijden is de vergoedig die men bekomt om de nacht in de vrachtwagen door te brengen. Die zogenaamde nachtvergoeding brengt wel iets meer loon in het zakje, maar is ook beperkt. Bij een te hoge vergoeding komt er een extra belasting op, weer een regeltje van onze wet makertjes van Europa. Als het zo verder gaat in het transport zullen er steeds minder mensen te vinden zijn die dit beroep nog willen uitoefenen.
En wie gaat dan de rekken vullen met kledij, fruit uit Spanje, enz......?


InfoCash

Artikel