InfoCash

Artikel

vliegtuigen en vliegtuigmaatschappijen

Auteur: vincentR | geschreven op 29-08-2010


Dit is een fascinerend artikel over de vliegtuigen van een aantal jaar geleden.


De IATA en vliegtuigmodellen

Meer dan honderd luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld, waaronder de KLM en Sabena, hebben zich aangesloten bij de IATA, de International Air Transport Association, opgericht in 1919 in Den Haag. In hetzelfde jaar werd de KLM, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, opgericht onder leiding van A. Plesman. De eerste lijndiensten van de KLM waren die op Londen en Hamburg. De luchtvloot van de KLM bestaat uit 54 vliegtuigen. De Belgische luchtvaartschappij Sabena, Société Anonyme Belge d´Exploitation de la Navigation Aérienne, werd in 1923 opgericht door de Belgische overheid. De luchtvloot van de Sabena telt ongeveer 30 vliegtuigen. De luchtvaartmaatschappijen van de IATA beschikken samen over meer dan zesduizend vliegtuigen. Jaarlijks worden tijdens de algemene vergadering onderwerpen besproken als veiligheid, dienstregeling en de prijzen van de vliegtickets. De bekendste vliegtuigen zijn:
Boeing 737 85 passagiers 950km/h
DC9 110 passagiers 850km/h
Boeing 727 150 passagiers 930km/h
DC10 150 passagiers 950km/h
Boeing 707 190 passagiers 950km/h
DC8 165 passagiers 950km/h
Boeing 747 362 passagiers 950km/h

De grote straalvliegtuigen, bijvoorbeeld de Boeing 747, hebben niet alleen een groot vliegbereik (10.000 km) en een hoge snelheid, maar ze kunnen zo hoog vliegen (tussen de 8000 en 10.000 meter) dat ze van slecht weer nauwlijks last hebben. Deze straalvliegtuigen verbruiken naar verhouding zeer veel brandstof (kerosine) en maken veel lawaai. Vooral de supersonische vliegtuigen (deze vliegen harder dan het geluid, dus meer dan 1200 km per uur) veroorzaken een hels lawaai als ze de geluidsbarrière doorbreken. Dergelijke vliegtuigen, zoals de Concorde, mochten alleen op enkele grote vliegvelden landen.