InfoCash

Artikel

bugatti veyron

Auteur: drpaddo | geschreven op 27-10-2010

Bugatti wie kent het merk niet de mooie lijnen de originele modellen de sport auto. Maar de bugatti veyron is wel een heel bijzonder paard. Dit gaat over het ontstaan van de bugatti veron en zijn specialiteiten zoals nog nooit een fabrikant dit heeft kunnen doen en maken. Het merk wat al bestaat sinds 1909 is een altijd een lijn geweest van luxe kwaliteit en exclusiviteit en mag dan zich dan ook een van de top auto's van de wereld noemen. We gaan dan ook in op het ontwerp en ontstaan van de bugatti veyron omdat dit een auto is die niet te evenaren is.


het ontstaan van de bugatti veron

In 1998 werd bugatti voor een luttele bedrag overgenomen door volkswagen het bedrag was 100 mark. De bedoeling van volkswagen was na de teleurstellende EB 110 uit '93 om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn om een super sportauto te bouwen. In 2000 begon volkswagen met het maken van een motorblok dit was nog nooit vertoont een 16:4 cilinder W motorblok met een totaal aantal pk's van wel 1001. Dit komt mede door de 4 turbo's die op het motorblok zijn aangebracht. De engine disigner Andreas Schafer die het blok ontworpen (van titanium) heeft zei het volgende: Toen we voor de eerste keer de 16:4 cilinder W blok testen werd het gebouw bijna afgebrand de afzuiger die op het dak stonden waren totaal verbrand van de hitte die dit blok met zich mee brengt dus moesten ze een oplossing vinden voor het uitlaat systeem van de auto, er werd gekozen voor een al bestaand ontwerp en werd vervangen met titanium onderdelen. Het motor blok bestaat uit 3500 onderdelen dat is 5x meer als een normale auto. je kunt het vergelijken van 2 V8 motorblokken die zijn samen gesmolten. De Veyron beschikt over een 8 liter W16:4 motor met 4 turbo's en levert 736 kw (1001 pk)bij 6000 toeren, het maximum koppel van 1.250 Nm is tussen 2.200 en 5.500 toeren beschikbaar. Daarmee is een topsnelheid van 407 km/h haalbaar. En is 4 wiel aangedreven.

de koeling van de bugatti veyron

Voor de motor die zoveel hitte produceerde moest er een nieuw ontwerp gemaakt worden voor de koeling ook dit werd onder de naam van volkswagen gemaakt. Het werd een systeem met 10 radiatoren, dit omdat de koelvloeistof veel sneller door het motorblok gepompt moet worden dan bij een normale auto,ongeveer 4 keer zo snel. Ook hier werd een nieuw constructie gebouwd van titanium onderdelen om het geheel sterk te maken en te houden. Per radiator doen ze ongeveer 15 uur over om deze te maken alles word continu getest om geen fouten te maken ze worden onder druk gezet keer op keer op keer.

de versnellingsbak

De versnellingsbak is een verhaal apart, dit is een echt stukje techniek. Het zijn eigenlijk 2 versnellingsbakken in elkaar door de ontwerpers ook wel een dubbel glutch genoemd dit wil zeggen dat als je in bijvoorbeeld de 2 versnelling zit de 3e al klaar staat daardoor kun je ontzettend snel overschakelen dit gebuurt in een 4 honderdste van een seconde dit is sneller dan van een formule 1 auto. Verdere techniek word geheim gehouden zoals verwacht. De vierwielaangedreven auto heeft een 7-traps DSG versnellingsbak.

de remmen

De remmen van de bugatti veyron worden ontworpen door een bedrijf die ook de remmen maakt voor vliegtuigen zoals Boeing 747, De Veyron 16.4 heeft met koolstofvezel versterkte keramische remschijven, voor 400 mm groot en achter 380 mm. De temperatuur van de remschijven moeten dan ook een warmt aan kunnen van 1800 graden Fahrenheit (982 graden Celsius)ze worden gepolijst en getest want het zou fataal zijn als er onder het remmen of met een noodstop de remmen zouden ontploffen.

de achter spoiler of airbrake

Dan komen we nog op een ander stukje technologie en dat is de achterspoiler (airbrake) deze helpt de bugatti snel stil te staan. Het bedrijf heet heggemann De spoiler word net zo gemaakt als het bouwen van een vliegtuig alleen mensen met een achtergrond uit het bouwen van vliegtuigen mogen deze spoiler maken en word ook zo gemaakt met aluminium en carbon. De productie van deze spoiler is dan ook 80 tot 90 uur per stuk inclusief het maken van het frame en hydrolyse pompen. In de standaardinstelling blijft de achterspoiler ingeklapt of staat deze onder een hoek van 6 graden om extra koellucht naar de motor te leiden. In 'handling' maakt de spoiler een hoek van 15 of 27 graden en in de 'top speed'-stand een hoek van 2 graden. Als de spoiler als remhulp fungeert, maakt deze een hoek van 55 of 27 graden. het remmen aat in feite sneller dan het optrekken de Veyron trekt op van 0" naar 100" in 2.5 seconde maar staat stil van 100" naar 0" in 2.2 seconde dit dus in samenwerking tussen de remmen van uitstekende kwaliteit en de achterspoiler (airbrake) de achterspoiler neemt ook bijna 70% van het remmen op zich dit word gedaan door een een bepaalde techniek die werkt met sensors M.T.S is het bedrijf wat dit product maakt voor bugatti.Dit systeem werkt met licht en werkt als een soort sonar zodat als hij moet werken ook daadwerkelijk werkt. Het tot stil komen staan werkt dan ook als een gevoel van rond de 2 G.

de benzine tank

De benzine tank van 100 liter word gemaakt van aluminium en titanium en word in 3 dagen in elkaar gezet met wel 250 onderdelen dat is 5x meer dan een normale auto. Ondanks de grote tank van 100 liter is het nog wel zo dat als je 407 kilometer per uur zou rijden, de tank met 12 minuten leeg zou zijn.

de banden

De banden van de veyron worden speciaal gemaakt door Michelin, Michelin maakt 2 soorten banden of voor op de gewone weg of voor op het circuit. Maar bugatti had een ander idee ze wouden de 2 banden samen voegen en 1 van maken. Dit was een uitdaging waar Michelin wel iets mee kon de band werd gemaakt per 4 banden doen ze er ongeveer 4 tot 5 dagen over om te maken. De banden kunnen elk wegdek aan en elke situatie met weer omstandigheden dit is natuurlijk uitgebreid getest

de geboorte van de veyron

De samenstelling van de bugatti veyron gaat gebeuren. De Veyron is de eerste Bugatti die in de nieuwe fabriek in het Franse Molsheim wordt gemaakt. In totaal zou er een oplage van 300 exemplaren gemaakt worden. In het voorjaar 2009 zijn er dan ook 200 bolides verkocht en afgeleverd en staan er 250 op de wachtlijst geboekt. De Bugatti Veyron 16:4 is gebouwd rondom een monocoque passagiers gedeelte. Dit biedt de beste combinatie tussen stevigheid en een laag gewicht. De fabricage van de Bugatti Veyron gebeurt met de hand. De voorkant en achterkant van de Veyron worden als het ware naar mekaar toe geschoven en zodra alles precies past worden de 2 delen aan mekaar vast gemaakt met 14 bouten van titanium deze bouten kosten per stuk 100 euro. Alles word met nauwkeurigheid in elkaar gemaakt en geïnstalleerd. En ziedaar de sportauto de bolide de legende de Bugatti Veyron 16:4. Kostprijs van de bolide en legende is dan ook 1.000.000 euro en dit is zonder belasting

technische gegevens

Bugati Veyron:

motor 8liter 16:4 W blok 736 kw (1001 pk)
4 turbo's
koppel 1.250 Nm
7-traps DSG versnellingsbak.
4 wiel aangedreven
10 radiatoren
lengte 4.46 meter lang en 2 meter breed
hoogte 1.20 meter
gewicht 1888 kg
tank inhoud 100 liter
verbruik 24,1 liter per 100 kilometer

acceleratie gegevens:

0'-100'km/h 2,5 seconde
0'-200'km/h 7,3 seconde
0'-300'km/h 16,7seconde
0'-407'km/h 54,7seconde

remweg:

100'-0'km/h in 34.1 meter en in 2.2 seconde

prijs:

1.000.000 euro zonder belastingen