InfoCash

Artikel

7 handige tips voor je Twitteraccount

Auteur: runerke169 | geschreven op 02-04-2013

In dit artikel kom je te weten hoe je het maximale haalt uit je Twitterprofiel. Hierin volgen 7 handige tips die je in acht kan nemen bij het maken en onderhouden van je Twitterprofiel.


7 handige tips voor je Twitteraccount 

  1. Luister

Wees aandachtig naar wat er rond je op Twitter gebeurt. Twitter gebruikers hebben fascinerende dingen te zeggen over vrijwel alles, maar wat meer van belang voor je is, ze praten misschien wel al over jou en je bedrijf. Je zal zoveel mogelijk manieren willen vinden om op Twitter af te stemmen. Dat kan gaan van het gebruiken van Twitter Search naar meer gesofistikeerde sociale media instrumenten. Wat het ook zij, je kan op veel manieren nuttige informatie uit Twitter halen. Als je Twitter aanziet als een gigantische consumenten gevoelens en gedachten bron zie je meteen zijn potentieel.

2. Een goede balans

Afhankelijk van wat je wil bereiken en de aard van je business, je zakelijke doelgroep en je consumentenbasis zal je zelf het ratio moeten vastleggen tussen hoeveel persoonlijke (of conversationele) tweets en zakelijke (of promotionele) tweets.

Je kan een numerieke ratio vastleggen, bijvoorbeeld dat je 1 of 2 van elke 10 tweets persoonlijk maakt. Of je kan opteren om een persoonlijke en originele twist te geven aan promotionele tweets, zodat ze grappig, waardevol of interessant worden voor je lezers.

Als je een meer conversationele Twitter account hebt maar je wil deze toch aan je professioneel leven verbinden, maak dan ongeveer de helft van je tweets persoonlijk, grappig of off-topic (niet over een onderwerp dat met zaken te maken heeft) en de andere helft over je business.

Als je liever constant waarde levert op zakelijk vlak, zet dan je account zo op dat je links over events, voordrachten, interessant nieuws en ideeën aanbrengt die te maken hebben met je zakelijk terrein, naast je promotionele tweets die jouw zaak promoten, zodat dit niet het enige is wat je doet. Wat je ook doet, wees nuttig. Voeg waarde toe. Je wil de mensen met je merk en je zaak betrekken, wat de essentie van Twitter is.

3. Ga voor interactie

Terwijl je luistert en spreekt op Twitter, verzeker je ervan dat er ook interactie is. Twitter is een communicatie instrument en alhoewel het veelal als one-to-one conept is uitgebouwd, werkt het het beste als je vreienden maakt en echte conversaties hebt in de Twitter stroom (= de opeenvolgende Twitter berichtjes op een account).

Soms kan je waardevolle bijdragen leveren aan conversaties die over onderwerpen gaan die met jouw zakelijk veld te maken hebben. Wanneer het gaat over zaken, public relations en klantenondersteuning, waar we het verder meer in detail over zullen hebben) moet je absoluut met mensen een echte interactie op Twitter aangaan en je niet beperken tot het plaatsen van informatieve tweets.

4. Connecteer

Gebruik de mogelijkheid om conversaties offline en in de echte wereld verder te zetten via tweetups (//meetup - een ontmoeting van Twitteraars in het echte leven), events en vergaderingen. Twitter maakt het vinden van mogelijkheden om klanten te ontmoeten en om in het echte leven met hen een zakelijke relatie aan te gaan makkelijker. Daar ligt ook de grootste waarde vanTwitter voor een zakelijk gebruik. Breid je zakelijke conversaties en connecties buiten de 140 karakter limiet uit.

5. Breng waarde naar de Twitter gemeenschap toe.

Je bedrijfsaccount kan een bron van nieuws, ideeën, entertainment of informatie worden dat veel meer is dan een serie links naar producten en diensten. Voed je Twitter volgers op. Reik uit naar mensen die echt en onbaatzuchtig kunnen helpen. Je kan zelfs een verkoopsincentive aanbieden voor producten op de manier waarop @DellOutlet het doet, zolang dat wat je aanbiedt echt waarde heeft.

6. Verbind een echt gezicht aan het account.

Als je door bedrijfsreglementeringen verplicht bent een logo te gebruiken als avatar of als er verschillende mensen het account onderhouden, verzeker je ervan dat de echte mensen die tweeten in de Bio sectie van je account worden vermeld en overweeg om elke tweet met de initialen van de schrijver ervan te ondertekenen. Deze aanpak zorgt ervoor dat je volgers vertrouwd raken met wie er achter de stem van het bedrijf zit waardoor ze zich er meer bij betrokken zullen voelen. Mensen praten graag met mensen, niet met merken.

7. Doe niet aan spamming.

Overlaad Twitter niet met een stroom van links die je bedrijf promoten en productinformatie geven die geen echte waarde geven aan de lezers.

Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je in geen geval de tweet stromen van mensen niet volpropt met irrelevante informatie. Je praat wellicht niet over je kat of oever je huwelijk op een bedrijfs account maar je kan het toch persoonlijk maken. Schets een profiel van een werknemer, spreek over belangrijke mijlpalen voor werknemers, of spreek over wat er op kantoor gebeurt. Je kan zelfs tweetups houden op kantoor en volgers uitnodigen om langs te komen, zoals Zappos of het nieuwsstation WBUR (@WBUR) dat doet. Deze aanpak geeft mensen een zicht op hoe het er in je bedrijf dagelijks toegaat.

Transparantie is essentieel in het succesvol opereren op gelijk welke sociale media. Het gaat erover om eerlijk te zijn, je vooringenomenheid duidelijk te maken, toe te geven wanneer je een fout maakte en niet te proberen je boodschap de hele tijd te willen opdringen. 

Geschreven door runerke169 


InfoCash

Artikel

RELEVANTE ARTIKELEN