InfoCash

Artikel

Examenstress

Auteur: rpoelke | geschreven op 24-03-2010

Iedereen heeft wel eens last van examenstress, maar wat is dit. Wat kan je eraan doen? Hoe voorkomen of tot een minimum beperken?


Wat is examenstress?

Examenstress is een gevoel van onrust dat opkomt net voor een examen en weer verdwijnt als het achter de rug is. Iedereen voelt deze stress op een andere mannier. Sommigen kunnen moeilijk in slaap geraken, onvoldoende eten en slecht verteren waardoor vaak buikpijn of een opgeblazen gevoel optreed. Anderen worden hypernerveus, gaan nagels bijten, in de haren krabben of soms beginnen jongeren te roken.

Waarom treedt examenstress op?

Meestal krijg je examenstress omdat je iets niet goed genoeg kent, je beseft dat je te weinig geleerd hebt en bij last-minute studeren. Het is een soort waarschuwing om je er toe aan te zetten nog een extra inspanning te leveren? Het is een soort van onmacht, omdat je de klok niet kan terug draaien.

Hoe voorkom je examenstress?

Examen stress kan je tot een minimum beperken door tijdig te studeren. Regelmatig je leerstof bij te houden en telkens je iets niet goed begrijpt, dadelijk om uitleg te vragen. Veel bewegen, gezond en gevarieerd eten en vooral geen medicatie te gebruiken om te kunnen studeren. Medicatie is een middel dat je het gevoel geeft te studeren, maar als het uitgewerkt is, dan is de kennis meestal ook weg.

Omega-3 vetzuren of visolie

Omega 3 vetzuren zijn essentiële vetzuren die door het lichaam opgenomen moeten worden. Het is bewezen dat mensen met depressieve neigingen baat hebben bij het gebruik van omega 3 vetzuren. Viseters zouden ook een beter geheugen hebben. Jaren geleden stelde men reeds vast, dat jongeren uit arme gezinnen waar goedkope haring gegeten werd omdat vlees te duur was, een veel hoger studie niveau aankonden dan jongeren die dit niet deden. Dit wil echter niet zeggen dat veel vis eten of visolie gebruiken tijdens de examens je gaat helpen. Wel dien je regelmatig vis en visolie te gebruiken in je normale voedingspatroon en dit ook buiten de examenperiodes. Visolie werkt als je een down gevoel hebt en je lusteloos bent, maar ook dit dien je reeds drie maanden voor de examens te beginnen innemen.

Regelmaat in je leven

Het is heel belangrijk om regelmaat in je studie en leefpatroon te brengen. Voldoende nachtrust is nodig om je lichaam een herstelfase te geven. Gezonde voeding en een gezond voedingspatroon als levenswijze geeft je voldoende energie die je nodig hebt om goed te kunnen studeren. Regelmatig verse vis op je menu, tijdens de hoofdmaaltijden voorziet je van de nodige omega 3 vetzuren. Regelmatig bewegen geeft zowel een fysieke als mentale opkikker.

Regelmatig studeren

Dit wil niet zeggen dat je elke avond uren intensief moet blokken om er te komen. Wanneer je iets regelmatig leest en bespreekt met je vriend of vriendin levert soms meer op dan intensief studeren. Tijdig uitleg vragen wanneer je iets niet begrijpt, voorkomt dat je na een tijdje helemaal niet meer weet waarover het gaat.


InfoCash

Artikel

RELEVANTE ARTIKELEN