InfoCash

Artikel

Weg met examenstress!

Auteur: Lichtpuntje | geschreven op 20-04-2010

Examens zijn stressvol. Het is logisch dat je tijdens je examentijd spanningen voelt. Voor de één levert dat extra adrenaline op om beter te presteren. Veel examenkandidaten lijden echter onder de stress en kunnen door de spanning niet meer helder nadenken. Onder de laatstgenoemden vallen vaak de perfectionisten of de mensen die met veel onzekerheden te kampen hebben. Deze tips geven je kracht en moed, zodat je straks je examens in ieder geval wat minder belastend zult kunnen ervaren.


Een goede voorbereiding biedt houvast

Maak overzichten waaruit je snel en duidelijk af kunt lezen wat je moet doen. Maak bijvoorbeeld een (leuk en gezellig) rooster die je zodanig ophangt of een plaats geeft, dat je er in één oogopslag wijs uit kunt worden. Zorg voor een nette, overzichtelijke studeerplaats. Een opgeruimde werkplek geeft rust in je hoofd. Je kunt je beter concentreren

Vroege start

Leren (en onthouden!) doe je het best in de ochtend, direct nadat je hebt geslapen. Plan de eerste uren van de dag voor je studie in. Zorg overigens wel voor voldoende slaap. Ga in je examentijd op tijd naar je bed, of je nu slaap hebt of niet. Ook als je niet slaapt, rust je toch uit. Gebruik de ochtenden voor je studie en de (na)middagen voor de nodige ontspanning.

Ontspannen? Hoe doe je dat?

Ben jij iemand die zich niet goed kan ontspannen? Het helpt om een avond per week naar een klas voor yoga of meditatie te gaan. Investeer in jezelf en de toekomst en gebruik minimaal één avond per week voor de ultieme ontspanning. Dat kan met behulp van oefeningen die je klassikaal doet onder begeleiding van een deskundig iemand. Je kunt ook kiezen voor een (wekelijks) avondje naar de sauna bijvoorbeeld. Laat in ieder geval jezelf toe tenminste één avond per week even helemaal niets te moeten.

Leef gezond

Eet tijdens je examentijd gezonde maaltijden. Drink liever geen alcohol of in ieder geval met mate. Alcoholgebruik heeft een negatieve invloed op je geheugen. Ga elke dag op tijd naar bed. Zorg voor voldoende beweging. Zorg dat je iedere dag jezelf flink in beweging zet. Het is bewezen dat sportieve activiteiten een positieve invloed hebben op leerprestaties. Bovendien zorgt beweging voor een aangename ontspanning tussen het studeren door.

Wees kritisch maar niet Spartaans

Iedereen maakt wel eens fouten. Het is niet erg om er een te maken. Het levert je niet meteen onvoldoendes op. Sta jezelf toe om af en toe fouten te maken en ga niet voor een tien, maar neem genoegen met een voldoende. Als je de lat niet te hoog voor jezelf legt, zullen je spanningen vanwege de hoge verwachtingen ook een minder belangrijke rol gaan spelen.


InfoCash

Artikel

RELEVANTE ARTIKELEN