InfoCash

Artikel

Gezonde tussendoortjes.

Auteur: antrax | geschreven op 08-03-2011

Gezond tussendoortjes zijn belangrijk nu er steeds meer mensen kampen met overgewicht. Leer nu alles over gezonde tussendoortjes. Deze tussendoortjes zijn ideaal om tijdens een dieet te gebruiken, maar ook geschikt om een keer te proberen voor jezelf of voor kinderen.


Gezond eten is belangrijk.

Gezond eten en willen afvallen wordt voor steeds meer mensen moeilijk gemaakt door de vele producten die de winkels aanbieden. Loop maar eens een supermarkt binnen en algauw zie je een taartafdelingen, complete schappenlang van chips, snoep en koek. En zo wordt het ons steeds makkelijker gemaakt om toch maar dat ene zakje chips of een pakje koekjes aan te schaffen. En zeker met verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden, zijn de tafels algauw gevuld met hapjes die ongezond zijn en veel vetten bevatten.

Gezonde tussendoortjes voor kinderen.

Ook kinderen hebben vaak al last van overgewicht, en hoewel het aan de genen kan liggen, wordt het voor hun niet makkelijker gemaakt om gezonder te gaan eten. Denk hierbij maar aan verjaardagsfeestjes waar ze naar toe gaan of even een weekendje bij opa en oma. Ze krijgen veel suikers en vetten binnen. Deze suikers en vetten zijn op zich niet ongezond, maar voor een kind dat overgewicht heeft kan het al wel langszaam lijden tot suikerziekte en groeistoornissen als ze hier te veel van binnen krijgen. Hieronder vind je enkele smakelijke tussendoortjes speciaal voor de kinderen.

  • Snoeptomaatjes, deze zijn wat zoeter waardoor kinderen vaak dit wel willen eten van plaats de gewonen tomaten.
  • Kleine stukjes fruit, heel geschikt in een vrolijk gekleurde bakje.
  • Eierkoeken, deze bevat wel suikers maar geen vetten, ze zijn zoet van smaak.
  • Rozijnen, deze zijn zoet en vele kinderen zijn er gek op.
  • Volkoren koekjes of bambix koekjes.
  • Lange vingers.
  • Fruitsmooties.

Gezonde tussendoortjes voor volwassenen.

Afvallen of je gewicht behouden kan enorm lastig zijn. Maar gelukkig ben je niet al enige die zoveel strijdt er mee heeft. Gezonde tussendoortjes kunnen je helpen om je gewicht op peil te houden of als je wilt afvallen. Deze volgende gezonde tussendoortjes bevatten weinig suikers en vetten.

  • Toast met een plakje komkommer en magere kaas.
  • Pepsels, een zoute stengel.
  • Magere yoghurt met stukjes fruit. (geeft een vol gevoel)
  • Rijstwafels of crackers, met magere kaas en of zoetwaren zoals jam en stroop.
  • Hardgekookte ei. (niet te veel)
  • Suikervrije popcorn.
  • Nootjes. (weinig gezouten)

Met afvallen is het heel belangrijk om op de vetten en suikers te letten. Het betekend niet dat je elke vorm van suiker en vet moet gaan weigeren. Je lichaam is het wel nodig. Maar je moet zeker rekening houden om te gaan minderen. Een sport volgen of extra gaan wandelen is ook wel belangrijk voor je lichaam.Hoewel er steeds meer dieetsoorten op de markt komen en de verschillende afslank shakes en pilletjes, helpt het niet bij iedereen. Waarom? Omdat deze pilletjes en shakes vaak ook suikers bevatten en of omdat je na een tijdje het gewoon weg niet meer volhoud om de shakes te maken en de dieetpillen te nemen.Ik persoonlijk geloof meer in gezond eten en actief zijn. Niet ineens intens gaan sporten maar gewoon wat meer beweging.

De schijf van 5.

De schijf van 5, laat alles zien wat je lichaam nodig is. Ook zitten aan de schijf 5 bepaalde regels die jou kunnen helpen met afvallen. Hieronder vind je een korte samenvatting van de schijf van 5.

De regels van 5.

Gezond eten is belangrijk en sommige mensen hebben hier wat hulp bij nodig. Dit is helemaal niet erg maar wil je gaan dieeten dan zijn dit wel de belangrijkste regels die je moet weten. Eet gevarierd en gezond.

  • Eet niet te veel.
  • Let op verzadige vetten.
  • Eet veel groente, fruit en brood.
  • Eet veilig. (weet wat je eet)

Probeer elke dag iets uit de schijf van 5 te eten of te drinken. Groente of fruit, granen en aardappelen. Ook is vlees heel belangrijk en zuivelproducten. Probeer met een tussendoortje het zo licht en klein mogelijk te houden en ga niet na 20:00 uur in de avond nog wat eten. Meestal is je spijsvertering wat vertraagd en zal het de voeding niet snel verteren.