InfoCash

Artikel

Gevarieerd en gezond eten

Auteur: antrax | geschreven op 26-06-2010

Sinds 1947 werd voor het eerst aanbevolen hoeveelheden opgesteld voor energie en voedingsstoffen. Maar velen weten niet wat deze allemaal inhoud. Hoeveel mag je nu eten, en hoeveel verbrand je nu? Wat heb je minimaal nodig in je lichaam en wat de spelregels zijn voor een goede voeding.


Gezond eten is belangrijk.

De een vind het belangrijk om elke dag verse groentes te eten, de ander leeft op kant en klare maaltijden. Zo zijn er in de voeding wereld vele varianten, wel vlees, geen vlees, warm of koud eten, 2 keer per dag eten of misschien maar 1 keer per dag, sommige eten heel veel, anderen heel weinig.Goede, gezonde voeding bevat naar verhouding weinig vet en is lekker, gevarieerd en toereikend. Het gaat er niet om zo weinig mogelijk calorieën binnen te krijgen, maar deze op een ‘slimme’ manier te kiezen: minder vet en veel koolhydraten.
Koolhydraten zit in aardappelen, pasta en brood, ze zorgen voor een vol gevoel, en ze bevatten weinig vetten.
Met andere woorden je kunt hier vrij veel van eten.
Voeding en gezondheid hebben alles met elkaar te maken, als je ongezond eet, ben je sneller moe of kom je aan in gewicht. In Nederland zouden we beter op onze voeding moeten letten, Nederland wordt namelijk steeds ongezonder en dikker.
Door te proberen om goede voeding binnen te krijgen voel je je al minder futloos en moe, en zie je er ook vaak wat beter uit.
10 spelregels voor een goede voeding.
- Eet varieert, er zijn 5 groepen voedingsmiddelen die we dagelijks nodig hebben.
- Wees matig met vet.
- Eet volop zetmeel en vezels
- Eet 3 maaltijden per dag en Max 4 keer een tussendoortje
- Wees zuinig met zout
- Drink minimaal 1,5 liter vocht ( geen alcohol )
- Houd je gewicht op het juiste peil
- Voorkom voedselvergiftiging door goede hygiëne
- Houd rekening met mogelijke aanwezigheid van schadelijke stoffen
- Lees wat er op de verpakking staat ( vetten, houdbaarheidsdatum, enz.)

4 Groepen voedingsmiddelen
In groep 1 zitten aardappelen, brood, rijst macaroni of peulvruchten
In groep 2 zit groente en fruit
In groep 3 zit melk, kaas veels, kip, ei en andere melkproducten
In groep 4 zit Margarine, halvarine of olie.
In groep 5 zit Water ( deze groep telt niet echt mee)
Hieronder zie je diverse overzichten om je een handje te helpen met een gezonde voeding.
Energriebehoefte per dag
jongens van de leeftijd 13-16 heeft 12.600 kj nodig.
jongens van de leeftijd 16-20 heeft 13.500 kj nodig.
meisjes van de leeftijd 13-16 heeft 10.000 kj nodig.
meisjes van de leeftijd 16-20 heeft 10.000 kj nodig.
mannen van de leeftijd 20-65 heeft 10.000-14.000 kj nodig.
vrouwen van de leeftijd 20-65 heeft 8.000-11.000 kj nodig.
Bij de volwassen ligt het aan het werk wat ze verrichten.

Hieronder vind je wat informatie hoeveel je verbrand per minuut:
Rusten/slapen verbrand je ongeveer 4 kj per minuut
lopen verbrand je ongeveer 18 kj per minuut
Trimmen verbrand je ongeveer 30 kj per minuut
Traplopen verbrand je ongeveer 46 kj per minuut
Wedstrijdroeien verbrand je ongeveer 54 kj per minuut

Als je besluit om op dieet te gaan, zorg er dan altijd voor dat je uit alle 4 de groepen iets eet, zo houd je je lichaam gezonder.
Probeer niet te streng te dieeten en zeker geen maaltijden laten staan. Wil je gezonder eten en afvallen, eet dan tussendoortjes zonder vetten, zoals een mandarijn of een lekkere banaan.