InfoCash

Artikel

Consumeren, een must of een last?

Auteur: laurens313 | geschreven op 01-10-2011

Iedereen ervaart het weleens. Je hebt een oud mobieltje of een oude televisie, maar je bent duidelijk toe aan een nieuwe. En dat terwijl het apparaat nog prima functioneert! De reden waarom ik toch een nieuw apparaat zou gaan kopen is vanwege het consumentengedrag van mijn omgeving. Mijn buurman, familie en vrienden hebben namelijk wel de nieuwste apparatuur! Ik wil natuurlijk niet achterlopen op de rest en koop het nieuwe apparaat. Dit consumentengedrag is wat tegenwoordig bijna door iedereen wordt nageleefd en mij aan het denken heeft gezet.


Consumeren

Vroeger betekende consumeren vooral het kopen van producten die van belang zijn voor je eerste levensbehoefte. Hierbij kun je denken aan het kopen van eten en drinken, een huis en voldoende kleding. Tegenwoordig wordt er bij consumeren veel meer aandacht gegeven aan luxeproducten.  Deze producten zijn niet perse nodig, maar gek genoeg betaald vrijwel iedereen er wel voor!

Een feit is dat consumeren nodig is voor een goede economie en welvaart.  Dus kun je met overdreven consumeren dan de huidige economische crisis oplossen?  Volgens econoom Harry Huizinga, hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg, is dat niet de oplossing. Huizinga beaamt in een artikel uit de Trouw dat door minder uitgave de prijzen voor onder andere energie en voeding weer zullen gaan stijgen naar een blijven hoger niveau, waardoor de koopkracht terugloopt. Deze aanpassing zal pijnlijk zijn, maar je kunt dan van het moment gebruikmaken door om te schakelen naar een duurzamere economie. We moeten ons huidige consumentengedrag dus flink aanpassen.  

Natuurlijk is het zo dat overdreven consumeren het je leven gemakkelijker maakt. Een mobieltje voor extra sociaal contact, een spelcomputer voor meer plezier of een gloednieuwe BNW zijn hier voorbeelden van. Het bezit hiervan zorgt ervoor dat je meer plezier hebt en dat andere mensen naar je opkijken. Maar gaan we soms niet een beetje te ver?

Wanneer je een nieuw mobieltje hebt gekocht kun je hier ongeveer een maand mee uitblinken bij je vrienden. Maar na een paar dagen is er alweer een nieuwere versie uit! Volgens je vrienden is je mobieltje nu al weer uit de mode en ben je weer geneigd om een nieuwe te kopen. Dit is een truc van de verkopers waar veel mensen intrappen. Op deze manier moet je blijven consumeren om in de mode te blijven en niet achter te raken op de mensen in je omgeving. Maar is deze rede van overdreven consumeren het werkelijk waard? Met de gedachte dat het daarbij slecht is voor het milieu?

Consuminderen

In tegenstelling tot het overdreven consumeren bestaat er ook consuminderen. Dit wil zeggen dat je bewust minder producten koopt. Op deze manier heb je meer controle over je leven en meer vrijheid om je te verplaatsen. Je hoeft je namelijk geen zorgen te maken over al je bezittingen die je allemaal goed moet onderhouden. In plaats van het poetsen van je patserige auto om uit te blinken voor je vrienden heb je nu meer tijd en geld over voor andere dingen.

Daarnaast is aangetoond dat consuminderen beter is voor het milieu. Je pakt vaker de fiets, want dit is goedkoper dan reizen met de auto en beter voor het milieu. Ook is het eten van vlees, zuivel en eieren slecht voor het milieu. Uit het rapport Livestock’s long shadow van de FAO blijkt namelijk dat de veehouderij en dus uiteindelijk de consumptie van vlees, zuivel en eieren, achttien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt. De grootste veroorzaker van de zure neerslag die bossen en heide ernstig aantast, is de veehouderij. Bij consuminderen wordt ook hier rekening mee gehouden, want er zijn nog genoeg andere voedselproducten te koop. In feite kunnen we dus het milieu besparen door gezonder en bewuster te leven!

Al met al is het consuminderen dus beter voor het milieu, zorgt het voor een gezonder en vrijer leven en is het ook nog eens goed voor de economie! Het enige wat moet gebeuren is dat men de eerste stap zet, minder uitgeven. Als het eenmaal zo ver is dat iedereen er aan mee doet hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken dat we ‘achterlopen op de rest’, probleem opgelost.