InfoCash

Artikel

Nog Vreemdere Belastingen

Auteur: HectorServadac | geschreven op 10-07-2010

Hele vreemde belastingen. De top vijf staat al elders, maar er zijn er nog een paar. Wat te denken van vettaks en baardtaks? De overheid weet zich soms geen raad en moet overal maar geld vandaan zien te halen,. En uiteindelijk komt dat dus van jou en mij. En dat wij gewend zijn aan bepaalde belastingen betekent nog niet dat ze normaal zijn. Over de BTW kun je ergens anders op deze site wel iets vinden... Een greep uit het verleden.


Uit de top tien vreemdste belastingen


1. Ik denk, dus ik besta, dus moet ik betalen..
Belastingen worden meestal geheven op iets dat plaatsvindt in het economische leven: transport, goederenverkoop, levering van diensten. Een Engelse koning in de 14e eeuw kon niks meer vinden dat al niet geheel en al belast was en vond er een mooie filosofische oplossing voor. Het enige nog onbelaste feit was het leven zelf. Inderdaad: de leeftaks! De regel was dus: ik leef dus ik betaal. Uiteindelijk schoot de koning zichzelf met deze belasting in zijn been: er brak een grote Boerenopstand uit in 1381. Want in die tijd kwam er nog een revolutie als de belastingen niet rechtvaardig waren.

2. Dissidentenbelasting
Als je het niet met eens bent, moet je me betalen voor het voorrecht dat ik je niet vervolg. Daar komt de dissidentenbelasting zo'n beetje op neer. Wie het niet met de koning eens was, moest belasting betalen. Wie het wel met hem eens was, werd ongemoeid gelaten. Wel een slimme vondst. Een soort gedoogbelasting voor mensen met wie je het politiek niet eens bent.
Vooral in Engeland kwam het voor, bij voorbeeld onder Cromwell. In 1655 hief die een belasting van de koningsgezinden. Wie de koning terug wilde zien, moest daar al vast voor betalen. Alleen het geld werd gebruikt om het Engeland van Cromwell juist tegen de koning te verdedigen. Slimme truc. In ieder geval wist iedereen waar die belasting voor zou worden gebruikt.

3. Belasting op emancipatie van slaven
Je bent een rijke Romein en je bent nogal modern in je opvattingen dus wil je je slaven het liefste de vrijheid schenken. Dat gaat je dan wel geld kosten. De Romeinse overheid hief namelijk belastingen op deze vrijlating. Dat viel wel mee voor de rijkerds zelf, want die belasting was voor hen niet heel erg hoog. Wie zich een slaaf kon veroorloven, kon ook die belasting wel betalen. Er zat echter een addertje onder het gras. Tien procent van de belasting moest door de vrijgelaten slaaf zelf worden betaald. Die begon zijn vrije leven doorgaans met een schuld die niet makkelijk viel in te lossen. Zo zie je hoe sociale slavernij makkelijk overgaat in economische. Alleen op papier verandert iets.

4. Belasting op handel in illegale drugs
Op het Amerikaanse aangiftebiljet staat de interessante vraag hoeveel geld je hebt verdiend met illegale activiteiten. Dat gaat nog wel veder dan het opgeven van 'zwarte' inkomsten. Het staat te lezen op de officiële richtlijn, dat je bij voorbeeld opbrengsten van de handel in drugs moet opgeven op regel 21 van formulier 1040. waarschijnlijk is dat ingevoerd, zodat Justitie iemand tenminste kan vervolgen voor het niet aangeven van inkomsten, als het - moeilijker - strafrechtelijke bewijs niet geleverd kan worden. Door het niet correct in te vullen maakt men zich immers strafbaar. Zo werd maffiabaas Al Capone ook gepakt op het verzwijgen van inkomsten en niet op de vele moorden die hij op zijn geweten had.

5. Baardbelasting
Hier volgt een waarschuwing voor mannen die ter Kaapre varen. Dat moeten immers mannen met baarden zijn en als het aan Tsaar Peter de Grote ligt, moet daar belasting over worden geheven. In 1705 kwam het er ook van. Alleen priesters van de Oosters-Orthodoxe kerk die ambtshalve een baard dragen waren van die verplichting om het gewas onder de neus te snoeien vrijgesteld.
De baardbelasting raakte echter de orthodoxen wel degelijk, want eigenlijk was het daar een voorschrift dat alle mannen hun baard moesten laten staan. De overheid wist hier dus wel een goed middel te vinden om aan geld te komen, en trachtte de kerk voor zich te winnen door priesters vrij te stellen.

6. Vettaks
In het heden zijn we er ook niet vies van, van vreemde belastingen. Wat te denken van de zogenaamde vettaks? Dat zijn dan accijnzen die worden geheven op kroketten en fricandellen en alle andere vetmakende levensmiddelen. Daarmee zou volgens voorstanders het ongezonde eetpatroon van de nederlanders gunstig kunnen worden beinvloed. Om dezelfde redenen waren er al accijnzen op alcohol en tabak. Eigenlijk werkt het echter zo: als je het absurd vindt dat er een vettaks zou worden geheven, dan is het niet minder absurd dat we accijnzen hebben op alcohol en tabak. De overheid, zeg je dan, bemoeit te veel met het prve leven van mensen,. Als je die alcohol en tabaksaccijnzen ok vindt, dan heb je eigenklijk ook geen reden om tegen een extra belasting op kroketten e.d. te zijn. Aan de prijs van die dingen te meten, is die belasting al lang een feit. Een Kwartje van de Kok zou je het dan kunnen noemen.
Tegenstanders zijn uiteraard van mening dat burgers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eetgedrag en dat het geen taak van de overheid is om zich met het privéleven van mensen te bemoeien. Waarvan akte. Maar dan ook geen accijnzen meer op alcohol, benzine en tabak. Ondenkbaar natuurlijk, gezien de enorme hoogte van de inkomsten die de overheid hiermee binnenhaalt.