InfoCash

Artikel

Prijsbepaling in het assortiment

Auteur: Onbekend | geschreven op 03-09-2010

Weet jij hoe de prijs word bepaald in het assortiment? Je komt er in dit artikel meer over te weten.


Prijssprongen


Prijsbeleid omvat meer dan alleen het berekenen van de prijs van één losstaand product. Een product is veelal onderdeel van een assortiment. De prijzen van dat assortiment moeten op elkaar worden afgestemd. Bij de bepaling van de prijssprongen in een productgroep is de kostprijs van de individuele producten minder belangrijk. Het gaat vooral om het kwaliteitsverschil in de ogen van de consument. In het algemeen is de prijs van een product dat groter, sterker of mooier is hoger. Bij bepaalde producten worden extra snufjes aangebracht om de meerprijs geloofwaardiger te maken: een lampje, een metertje, een knopje. Bij een nieuw ontwerp of een nieuwe serie van een product is het soms mogelijk een andere, meestal hogere prijsrange te realiseren, zodat de nieuwe serie onderscheiden kan worden van de oude serie.

Loss-leader pricing

Bij de bepaling van het prijsbeleid kan men overwegen een ’loss leader’ op te nemen in het assortiment om de aandacht van de klant te trekken en hem een keus uit het assortiment te laten doen. Loss-leader pricing is een vorm van prijspolitiek waarbij één of enkele van de producten uit het assortiment (zoals de aanbieding van de week) zo laag worden geprijsd, dat er verlies op wordt geleden of geen winst wordt gemaakt. De bedoeling is klanten te trekken die dan ook de andere producten uit het assortiment zullen gaan kopen. Detailhandelsbedrijven hanteren deze vorm van prijspolitiek om het beeld van een ‘lage-prijs’ assortiment bij de afnemers te creëren.

Price lining

Price lining is een methode om op detailhandelsniveau een aantal substitueerbare artikelen in een aantal prijsniveaus te verdelen. Er zijn dan geen tussenliggende prijzen. Zo kan men een assortiment stropdassen prijzen van €3 tot aan €13 met daartussen steeds sprongen van €2. Het verschil tussen de hoogste en de laagste prijs wordt de prijsrange genoemd.
Het resultaat van het prijzen van het assortiment is een harmonische prijsladder, waarin de sporten een aantal discrete sprongen voorstellen. Het spreekt vanzelf dat naast productdifferentiatie ook marktsegmentatie kan leiden tot prijsverschillen voor gelijksoortige goederen.