InfoCash

Artikel

Vraag en waarneming

Auteur: vincentR | geschreven op 21-10-2010

De prijselasticiteit van de vraag kan gemakkelijk worden berekend doormiddel van een simpele formule. Toch is het belangrijk om de gedachte achter deze formule goed te begrijpen. Hierbij spelen de waarnemingen van de consumenten een belangrijke rol.


Vraag en waarneming

Wanneer klanten handelen op basis van hun zienswijze op prijs en voordelen, wordt er door hun aankopen vraag naar het product gecreëerd. Als klanten de prijs te hoog vinden in relatie tot de voordelen, zullen ze het product gewoonweg niet aanschaffen, wat tot een kleinere vraag leidt. Vinden ze de prijs te laag in relatie tot de verwachte voordelen of kwaliteit, dan zal de vraag ook teruglopen. Aan de andere kant is het zo dat als de totale waargenomen voordelen de totale waargenomen prijs overtreffen, klanten het product eerder zullen aanschaffen, zodat de vraag zal groeien.
Om een voorbeeld te geven, toen de Zwiffer werd geïntroduceerd, een lichtgewicht mop die met wegwerpdoekjes kan worden gebruikt, wisten klanten de waarde van het product al snel te waarderen. De onmiddellijke stijging van de vraag zorgde ervoor dat het bedrijf binnen vier maanden na de lancering van de Zwiffer 25 procent van de bezem- en mopmarkt had veroverd. Na verloop van tijd schakelden zo veel mensen over op dit soort dweilsystemen, dat concurrenten met een daling van 20 procent in de verkoop van traditionele dweilen te maken kregen.
Door onderzoek kunnen bedrijven bepalen hoe gevoelig klanten voor prijzen zijn, iets wat de vraag naar een bepaald product bij verschillende prijzen beïnvloedt. Deze gevoeligheid wordt aangetoond door de prijselasticiteit van de vraag. Dit wordt berekend door de procentuele verandering in de gevraagde hoeveelheid te delen door de procentuele verandering in de prijs. In formule vorm luidt dit als volgt:

pocentuele verandering in de vraag : procentuele verandering in de prijs