InfoCash

Artikel

Marketingplanning

Auteur: vincentR | geschreven op 22-10-2010

Elk aspect van de marketingomgeving kan op ieder moment veranderen, daarom is marketingplanning een uiterst belangrijke bezigheid.



Marketingplan

De uitkomsten van dit gestructureerde proces vormen het marketingplan. Dit is een document dat betrekking heeft op een bepaalde periode en waarin wordt samengevat wat de marketeer over de markt heeft geleerd en wat door middel van marketing moet worden bewerkstelligd en hoe. Alle marketingplannen moet voorgenomen strategieën bespreken voor het opbouwen van relaties door het creëren, communiceren en leveren van waarde aan de klanten; De activiteiten behandelen die werknemers moeten uitvoeren om die strategieën te realiseren, inclusief de prestaties meten. Tevens bevat het plan de aanpassing die moeten worden aangebracht, mochten de resultaten niet zijn zoals verwacht.

Marketingplanning

Marketingplanning kan worden gedefineerd als het gestructureerde proces achter het bieden van waarde aan klanten, de organisatie en de belangrijkste stakeholders door het onderzoeken en analyseren van de huidige marktsituatie, het ontwikkelen en vastleggen van marketingdoelen, -strategieën en -programma's, en het implementeren, beoordelen en beheren van de voor het behalen van die doelen uit te voeren activiteiten. Bedenk wel dat het klantbegrip, afhankelijk van de positie van de aanbieder in de waardeketen, zowel betrekking kan hebben op organisaties als op consumenten. Door dit systematische proces kunnen marketeers verkoopmogelijkheden waarnemen waarmee ze uiteindelijk de bedrijfsdoelstellingen realiseren. Ook kunnen ze mogelijke obstakels in kaart brengen. Zoals in de inleiding al is beschreven, kan elk aspect van de marketingomgeving op elk moment veranderen. Marketingplanning moet dus gezien worden als een aanpasbaar, voortdurend proces, en niet als een onbuigzame, jaarlijkse gebeurtenis. Als onderdeel van een ondernemingsplan is de aanleiding ook geen strategische planningscyclus, maar een idee dat de ondernemer aanleiding geeft tot het onderzoeken van de mogelijkheden om een bedrijf te starten.