InfoCash

Artikel

Prijzen en waarde

Auteur: vincentR | geschreven op 22-10-2010

Klanten wegen de componenten kenmerken, kwaliteit, service, beschikbaarheid, perstaties en tevredenheid tegen elkaar op om de beleefde waarde van een product te bepalen. Doe je wat aan deze kenmerken en heeft het een positief effect? Dan kan de waarde stijgen.


Prijzen en waarde

Klanten stellen de waarde van een product vast aan de hand van het verschil tussen de totale beleefde voordelen die ze ontvangen en de totale beleefde prijs die ze ervoor betalen. Compontenten als kwaliteit en service rekenen klanten mee als ze de waarde beoordelen. Naarmate de klanten meer gewicht toekennen aan voordelen in relatie tot de beleefde prijs, beleven ze een hogere waarde bij dat product. Bovendien kunnen klanten uit verschillende segmenten de waarde van een aanbod op verschillende manieren beleven. Dus moeten marketeers gedurende het planningsproces de waarde onderzoeken en analyseren vanuit het standpunt van de klant, met inbegrip van de beleving, oftewel de perceptie, van de totale prijs evenals de perceptie van de voordelen van het product. Bij het nemen van prijsbeslissingen moeten marketeers ook overwegen hoe de waarde van het product naar de klanten zal worden gecommuniceerd.
In de praktijk wordt de waarde van een product niet op zichzelf bekeken; klanten bekijken de waarde in de context van de voordelen en prijzen van concurrerende of vervangende producten. Waar en of een aankoop kan worden gedaan speelt eveneens mee bij de waardebepaling. Zelfs aals alle producten in perceptie van klanten het zelfde geprijsd zijn, geen twee klanten zullen de totaal beleefde voordelen op dezelfde manier waarderen. Om de waarde te vergroten moet de marketeer ofwel iets aan de beleefde voordelen toevoegen of door de beleefde prijs te verlagen. Generieke geneesmiddelen bijvoorbeeld leveren waarde op omdat hun goedkopere formule even effectief is als de merkversies.