InfoCash

Artikel

Prijsdoelstellingen

Auteur: vincentR | geschreven op 24-10-2010


Prijsdoelstellingen zijn erg belangrijk voor een bedrijf, want zonder doelstelling kom je nergens.


Prijsbeleid ontwikkelen

Bij het ontwikkelen van het prijsbeleid moet de marketeer eerst bedenken wat het bedrijf met dit beleid wil bereiken in het licht van de financiële, maatschappelijke en marketingdoelstellingen. Ook moeten diverse externe factoren (klanten, concurrenten, distributeurs, juridische, regulatieve en ethische overwegingen) en interne factoren (kosten en het break-evenpunt, doelgroepkeuze en positionering, de productstrategie en overige marketingvraagstukken) worden meegewogen.

Type doelstelling

De drie type doelstellingen zijn: Financieel, marketing en maatschappelijk.
Voorbeelden van prijsdoelstellingen bij de financiële doelstelling zijn:
-Voor meer winstgevendheid: prijzen voor een bruto winstmarge van veertig procent op de jaarverkoop
-Voor een hoger rendement op investeringen: prijzen voor een jaarrendement van achttien procent.

Prijsdoelstellingen

Omdat de prijs van een product de bron van inkomsten vormt, moeten marketeers specifieke doelstellingen voor alle prijsbeslissingen opstellen. Deze doelstellingen moeten consistent zijn met elkaar en de algemene missie, richting, doelen en doelstellingen in het marketingplan. Prijsdoelstellingen moeten een afgeleide zijn van marketingdoelstellingen. Vanwege de realiteit van de markt moeten bedrijven wellicht compromissen sluiten. Een bedrijf kan zelden gelijktijdig de winstgevendheid verbeteren en het marktaandeel significant uitbreiden. Dit is de reden dat sommige luchtvaartmaatschappijen zijn overgestapt van prijsdoelstelling naar marktaandeel naar prijsdoelstelling naar winstgevendheid, en gesneden hebben in routes en vluchten die niet aan de winstgevendheiddoelstellingen voldoen.
In sommige branches kan één extra procentpunt aan marktaandeel zich vertalen naar miljoenen euro's meer omzet, reden waarom bepaalde bedrijven bij het opstellen van prijsdoelstellingen marktaandeel boven winst laten prevaleren. Op de lange termijn kunnen bedrijven echter zonder winst niet overleven.