InfoCash

Artikel

Constante uitgaven tegenover variabele uitgaven

Auteur: Daatsel | geschreven op 27-10-2010

Informatie over constante uitgaven tegenover variabele uitgaven.


Constante uitgaven tegenover variabele uitgaven

Je moet twee soorten uitgaven beheersen: constante uitgaven en variabele uitgaven. Constante uitgaven zijn niet afhankelijk van je verkoop; ze zijn gewoonlijk in de startperiode afgesproken en worden pas veranderd wanneer er bijvoorbeeld een contract afloopt en er opnieuw over onderhandeld moet worden. Je vaste kosten kunnen dus wel vijf jaar gelijk zijn.
De eigenaar kan de constante uitgaven (waaronder bijvoorbeeld verzekeringspremies, de huur en leasebedragen voor apparatuur) op een goede manier beheersen door er altijd zelf over te onderhandelen. Over constante uitgaven moet zorgvuldig worden onderhandeld, want als ze eenmaal vaststaan, duurt het lang voordat er weer over onderhandeld kan worden. De uitgaven worden dan constant en je kunt er maar weinig aan veranderen.
Variabele uitgaven zijn uitgaven die afhankelijk zijn van de verkoop: als de verkoop toeneemt, nemen de variabele uitgaven ook toe en andersom natuurlijk ook. De onderhandelingen over de hoogte van variabele kosten kunnen worden gedelegeerd aan een medewerker, waarbij jij als eigenaar natuurlijk wel verantwoordelijk blijft voor de beheersing van de uitgaven, zeker in de startfase van een onderneming. De eigenaar moet alle inkooporders goedkeuren en zelf alle acceptgiro’s en overschrijvingen ondertekenen die betrekking hebben op variabele kosten.
Als het bedrijf groeit, kan de verantwoordelijkheid voor het beheersen van de uitgaven worden gedelegeerd aan andere verantwoordelijke personen binnen het bedrijf. De eigenaar kan er echter ook voor kiezen om als enige de tekenbevoegdheid te behouden en zelf de uitgaven te beoordelen.
Om de uitgaven te beheersen, is het belangrijk om je werknemers prijsbewust te houden: als ze weten dat jij of andere managers prijsbewust handelen en onnodige en onredelijke hoge uitgaven terugdringen, dan zullen zij ook gemotiveerd zijn om de uitgaven te beheersen. Je kunt je werknemers ook stimuleren om de uitgaven te beperken door ze bijvoorbeeld een bonus, een prijs of andere vorm van erkenning te geven, Als ze een reden hebben om te bezuinigen, vinden ze daar zeker manieren voor.