InfoCash

Artikel

Ontdek of ook jij onnodig te veel betaalt

Auteur: wim1972 | geschreven op 14-11-2010

Over 5 minuten weet jij of onnodige verzekeringen hebt. En dus geld gaat besparen. Niet eenmalig maar elk jaar opnieuw. Via dit overzicht.


Meteen blijvend besparen op premie

Vraag: Kun jij je nog herinneren welke schades je hebt gehad die verzekeringsmaatschappijen hebben vergoed de laatste drie jaar? Nee? Blader anders eens door je digitale of papieren bankafschriften op zoek naar deze ontvangsten.

Stap 2

Schat met behulp van je bankafschriften of verzekeringspapieren eens in hoeveel je de laatste drie jaar aan premies hebt betaald. Schrijf de kosten per jaar eens op voor jezelf. Tel de verplichte verzekeringen voor ziektekosten, Wettelijke Aansprakelijkheid, huis of auto niet mee want die moet je toch houden.

Conclusies

Vraag: Ontdek jij nu verzekeringen die jou de laatste drie jaar niets hebben opgeleverd? Kun jij een mogelijke schade eenvoudig met spaargeld opvangen? Advies: zeg zoveel mogelijk verzekeringen op van risico’s die jij met spaargeld op kan vangen. De uitbespaarde premie zet je voor groot deel apart om tegenvallers op te vangen. Meestal is dit goedkoper dan een verzekering afsluiten.

Waarom is dat zo?

Verzekeringsmaatschappijen maken kosten voor personeel, gebouwen, winst en reclame die jij niet maakt. Slechts een klein deel van jouw premie wordt besteed aan schades van verzekerden. En zo kun je dus een hoop geld besparen. Succes

Voorbeelden van overbodige verzekeringen

Voorbeelden zijn de uitvaartpolis of begrafenisverzekering. De meeste mensen hebben het benodigde geld al op een spaarrekening staan en betalen toch tientallen jaren premie.

Verzekeringen waarbij maar een artikel wordt verzekert als bijvoorbeeld een verzekeringen voor contactlenzen of een verzekering voor een oude fiets.

Garantieverzekering
Deze verzekering wordt verkocht in winkels gelijktijdig met bijvoorbeeld een fototoestel, een apparaat voor de keuken of elektronische apparatuur. Van de betaalde premie komt maar een deel terecht bij de uitkering van schades. Het andere deel gaat naar de winkel of verkoper.

De wetgever heeft bepaald dat er bij consumentenproducten altijd al garantie moet worden gegeven. Desondanks worden deze verzekeringspremies wel "gewoon" doorberekend aan klanten.

Wil de winkel jou niet helpen bij een schade na een bepaalde periode? Bij schades na de (niet verlengde) garantietermijn wil de fabrikant vaak de klant tegemoetkomen. Belangrijk is dan dat jij de aankoopbon nog hebt bewaard.