InfoCash

Artikel

Recensie "huis van de moskee"

Auteur: Onbekend | geschreven op 23-10-2010

Het boek “Huis van de moskee” is geschreven door Kader Abdolah. Het boek werd geschreven in het Nederlands en uitgegeven in 2006. Het verhaal gaat over het bewind van de Sjah wat resulteerde in een revolutie waarin Komeini aan de macht zou komen. Dit realistisch en waargebeurde onderwerp maakt het een zeer goed boek.

Recensie

Het thema waarrond het boek is opgebouwd is de evolutie/revolutie van Iran. Men legt in het boek zeer goed uit hoe het oude Islamitische Iran geëvolueerd is naar het huidig toch wat westerse Iran en hoe Komeini dit probeert te voorkomen. Ook is familie een belangrijk thema in het boek. Dit is duidelijk te zien (lezen) in het huis van Aga Djan. Hij neemt het heel sterk op voor zijn familie en doet er alles voor wat hij kan. Ik vind de thema’s goed gekozen maar met momenten vond ik wel dat er teveel poëtische teksten vanuit de Koran werden gebruikt. Wel vond ik het een zeer leerrijk boek doordat men vele nieuwe dingen over Iran, de Sjah, de revolutie/revolutie en de Koran te weten komt.
Het hoofdpersonage van het boek is Aga Djan. Hij word niet echt beschreven, maar de lezer leert doorheen het verhaal steeds meer over hem. Ook zijn gevoelens worden niet echt uitgebreid beschreven, maar wel net genoeg om een duidelijk beeld over hem te vormen. Twee andere karakters die ik wel goed vond in het boek waren de grootmoeders. Ze hadden niet echt de meest belangrijke rol in het boek en dus wist de lezer ook niet zoveel over hen. Toch hadden de grootmoeders er voor kunnen zorgen dat het boek een heel ander verloop had gehad doordat ze enkele dingen hadden ontdekt die niemand anders mocht weten.
Het is een zeer levendig verhaal met verschillende wendingen. Het is redelijk vlot geschreven maar hier en daar in het boek zaten er stukken waar ik als lezer zeer goed moest over nadenken. Wel vond ik dat het zeer origineel was van de schrijver om citaten te gebruiken van uit de koran. Ook is het verhaal chronologisch opgebouwd en reikt van de Sjah tot Komeini.
Kader Abdolah is geboren in Iran en gevlucht naar Nederland. Hier begon hij met het schrijven van een verhalen bundel genaamd “De adelaar”. Pas in 2005 begon hij met schrijven van het boek “Het huis van de moskee” (dit was 12 jaar na zijn eerste boek). Dit boek werd verkozen tot het één na beste Nederlandse boek. Hierdoor heb ik nog meer bewondering voor de schrijver, die zijn eigen ervaringen verwoorde in een taal die niet zijn moedertaal is.

Besluit

Over het algemeen vond ik het wel een redelijk goed boek hoewel er een aantal aspecten waren die ik niet zo goed vond. Ook heb ik nu een hele ander kijk op Iran en hun geschiedenis en voor de schrijver.