InfoCash

Artikel

10 gezonde tips die iedereen zou moeten weten

Auteur: asabeta1 | geschreven op 17-01-2011

Het nieuwe jaar is net begonnen en de meeste mensen hebben ook voor dit jaar nieuwe voornemens. Om die mensen een beetje op weg te helpen, heb ik 10 gezonde tips op een rijtje gezet die iedereen moet weten.


1. Je tanden flossen

Rondgierende hormonen tijdens de puberteit maken je tandvlees gevoeliger waardoor het sneller ontstoken kan raken. Dagelijks flossen, verwijdert bacteriën en tandplak waar je met de tandenborstel niet bij komt. Gevolg: een rij prachtige gezonde tanden en een frisse mond.

2. Water drinken

Een gouden ouwe tip die je vast al honderden keren hebt gehoord: water drinken. Nog één keer de voordelen: minstens een liter water per dag helpt het transport van voedingsstoffen door je lichaam soepel te laten verlopen, je zweet makkelijker en daardoor juist minder, je nieren worden schoon gespoeld (je kunt dus goed plassen) en het is een prima dorstlesser.

3. Time-out

Stress is ongezond, maar weet je ook waarom? Omdat het je (rustige) slaap verstoort, hoofdpijn en concentratieproblemen veroorzaakt, een aanslag op je lichaam is en je futloos maakt. Dus relax! Ga een halfuurtje per dag op de bank liggen of leef je uit op een sport, zolang je maar tot rust komt.

4. Voldoende slaap

Zeker in de puberteit is voldoende slaap belangrijk, omdat je lichaam veel energie nodig heeft voor alle veranderingen. Negen uur is het minimum. Haal je dit een keer niet? Zorg dat je het de volgende nacht inhaalt.

5. Zonlicht

Van daglicht kun je nooit genoeg krijgen, je wordt er namelijk blij van. Dus blijf niet plakken achter je computer of tv, maar ga naar buiten. Zonlicht geeft het stofje serotonine een boost waardoor je lichaam een gelukshormoon aanmaakt.

6. Gezonde regel

Groenten en fruit zijn onmisbaar voor een gezond eetpatroon. Vind je het moeilijk te bepalen of je er wel genoeg van binnen krijgt? Hou dan deze regel aan: eet vijf keer per dag.

7. Beweeg

Voor de sporters onder ons een makkie, voor de mensen die wat minder sportief zijn, is het misschien lastiger: zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Waarom? Je kunt er beter door slapen, krijgt een energieboost, blijft op gewicht en je hebt minder kans op hart- en vaatziekten. Erg belangrijk dus voor je lichaam en geest. Een half uur per dag is al genoeg. Fietsen, traplopen en wandelen meegerekend.

8. Alles met mate

Dat roken slecht is, weet iedereen en ook alcohol scoort niet hoog op de lijst van gezonde dingen. Af en toe een glaasje is geen probleem, maar veel drinken is slecht, zeker als je nog onder de 25 bent. Alcohol tast je hersenen aan en al helemaal als deze nog in ontwikkeling zijn.

9. Balans

Junkfood, snoep, chocola, chips... heerlijk, maar ongezond. Natuurlijk mag je best een keer naar de snackbar gaan of wat lekkers snoepen, maar zorg er wel voor dat je in balans blijft.

10. Lach!

Wanneer je lacht , wordt er een stofje aangemaakt waar je ontspannen van raakt, namelijk endorfine. Ook trainen lachende mensen, zonder dat ze het doorhebben, hun gezichtsspieren. Leuk weetje: uit onderzoek blijkt dat mensen die veel lachen aantrekkelijk gevonden worden. Kortom: lachen maakt iedereen gelukkig!