InfoCash

Artikel

Tips voor een goede nachtrust.

Auteur: Webmaster | geschreven op 28-01-2011

Een goede nachtrust is het halve werk. Maar hoe krijg je in deze drukke tijden nog een goede nachtrust? In dit artikel vind u enkele tips om u nachtrust te verbeteren.


De slaapkamer.

De slaapkamer is om in te slapen, niets meer en niets minder. Zorg er dus voor dat andere activiteiten, zoals tv kijken, strijken, was opvouwen e.d. niet plaatsvinden in de slaapkamer. Haal de tv uit de slaapkamer. Hierdoor wordt de slaapkamer gelink aan rust. En dat is nu precies de bedoeling. Ook moet de slaapkamer goed donker zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat je dieper slaapt. Bij een lichte omgeving denk je lichaam onbewust dat het dag is en je dus eigenlijk niet hoort te slapen. Dus kies voor de slaapkamer verduisterende gordijnen of rolgordijnen.

Het bed.

Zorg voor een bed dat bij jou past. Ga na een goede beddenzaak en laat je adviseren (je hoeft je matras niet bij een dure zaak te halen) wat voor jouw lichaam het goede matras is. Kies ook de juiste hoogte/dikte van je kussen. Slaap je op je buik dan heb je een dunner kussen nodig dan wanneer je op je zij of je rug slaapt. Kies daarnaast ook een goed dekbed, niet te warm en niet te koud. Een 4  seizoenen dekbed is hiervoor een uitkomst.

De temperatuur.

Hou het lekker koel in de slaapkamer. Dit is even fris wanneer je in bed kruipt, maar zorgt er wel voor dat je sneller inslaapt. Zorg er ook voor dat je voldoende frisse lucht krijgt in de slaapkamer. Hou eventueel het raam een stukje open tijdens de nacht. Hierdoor blijft er voldoende zuurstof in de lucht en de kamer blijft er een stuk beter door ruiken.

Extra hulpmiddelen.

Wanneer het te licht is in de kamer en je kiest niet voor andere gordijnen om het te verduisteren is een oogmasker een oplossing. In de slaapkamer moet rust heersen, wat betekend dat het er ook stil moet zijn. Haal klokken die hard tikken uit de slaapkamer. Geluiden van buiten zijn minder goed te controleren, zeker in drukke steden is dit onbegonnen werk. Hier kun je overwegen om met oordopjes te gaan slapen. Er bestaan zachte wax-bolletjes die je bijna niet voelt als je erop ligt. En hier niet na 1 nacht opgeven, probeer het een weekje, als je dan nog niet gewend bent is dit waarschijnlijk niets voor jou. Ook kun je ontspanningsoefeningen doen om je hoofd leeg te maken en je lichaam te ontspannen voordat je gaat slapen. Dit helpt vooral voor mensen die de slaap niet kunnen vatten omdat ze nog lang liggen te piekeren. Natuurlijk bestaan er veel middeltjes om je te helpen slapen. Maar in principe moet je lichaam het op eigen kracht prima kunnen. Probeer eerst bovenstaande tips voordat je naar allerlei pillen ed grijpt.