InfoCash

Artikel

Oefeningen voor ontspanning.

Auteur: Webmaster | geschreven op 29-01-2011

Voel je je gespannen? Pieker je teveel? Of kun je de slaap maar niet vatten? Na het doen van deze korte oefeningen (die zelfs in een drukke dag in te passen zijn) moet dit grotendeels verleden tijd zijn.


Oefening 1.

Zorg dat de ruimte waain je plaats neemt rustig is. Tv uit, radio uit, geen del licht, geen geluiden van buiten. Indien gewenst kun je een cd met rustige muziek opzetten. Leg een blocknote en een pen naast je neer. Ga zitten of liggen, net wat je het fijnst vind. Sluit je ogen. Adem rustig in door je neus en daarna rustig uit door je mond. Probeer alle gedachten uit je hoofd te verdrijven. Wanneer er een gedachte bij je opkomst duw je deze rustig weg. Wanneer dezelfde gedachte in je op blijft komen schrijf deze dan op je blocknote en duw hem dan weg uit je gedachten. Blijf hiermee doorgaan tot er geen of bijna geen gedachten meer opkomen.

Oefening 2.

Ga zitten of liggen, net wat je fijn vind. Sluit je ogen. Concentreer je op je ademhaling. Adem diep in door je neus en langzaam uit door je mond. Blijf dit herhalen tot je je rustiger begint te voelen. Bedenk dan waarom je onrustig was. Meestal lijkt het dan minder erg dan voor de oefening. Zo niet, herhaal de oefening dan een paar keer.

Oefening 3.

Als je niet in slaap kunt vallen is dit een hele goede. Ga op je rug liggen in bed. Zorg dat de kamer om je heen rustig is. Let weer op je ademhaling zoals in oefening 2 is beschreven. Neem in gedachte een potlood en trek een lijn om je eigen lichaam heen. Begin bij je rechter voet, langs je rechter enkel, je knie, verder omhoog. Langs je arm, schouder, over je hoofd en weer terug naar beneden. Meestal zal je het niet helemaal rond halen. Wanneer dit wel lukt begin je weer opnieuw.