InfoCash

Artikel

Vitamine's

Auteur: redsjiem | geschreven op 08-03-2011

Alles over de vitamines, waar ze voor bedoeld zijn. En wat ze voor werk verrichten in ons lichaam. Voornamelijk gaat deze artikel over vitamine A, D , E , K de zo geheten " vet oplosbare " vitaminen.


Vitamine A (retinol)

Retinol is nodig voor de opbouw en het in stand houden van het weefsel, voor de groei van de botten en het gebit en voor het gezichtsvermogen, vooral tijdens de schemering. Retinol komt voor in het vet van dierlijke voedingsmiddelen, zoals melk, boter en kaas. In nederland geldt de wettelijke verplichting om aan magerine en halvarine vitamine A toe te voegen. Bij een tekort aan vitamine A kan nachtblindheid optreden. Een verhoogde kans op een tekort ontstaat bij een te lage inname en bij een overmatig gebruik van laxantia. Caroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Carotenen werken op deze manier als pro-vitaminen A en komen vooral voor in wortelen en groene groenten.

Vitamine D (calciferol)

Calciferol bevordert de groei van tanden en botten, en de resorptie van calcium en de vastlegging daarvan in het bot. De meeste vitamine D wordt in de huid zelf gemaakt onder invloed van zonlicht. Het wordt ook wel de zonnevitamine genoemd. Bronnen van vitamine D zijn dierlijke producten zoals vis, eieren en boter. Vitamine D word toegevoegd aan margarine en halvarine. Voor kinderen in de groei wordt geadviseerd om tabletjes vitamine A en vitamine D te gebruiken. Bij een tekort aan vitamine D kan er rachitis of engelse ziekte ontstaan. Dit ziektebeeld wordt gekenmerkt door vergroeiingen van het skelet. ( X - of O - benen ). Op oudere leeftijd kan een tekort aan vitamine D leiden tot osteoporose. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die hun huid voor het grootste deel bedekken als ze in de buitenlucht komen of mensen met een donkere huidskleur, een tekort aan vitamine D kunnen oplopen.

Vitamine E (Tocoferol)

Tocoferol speelt een rol bij de celstofwisseling en het in stand houden van het celmembraan. Bronnen van vitamine E zijn tarwekiemen, sla, fruit, groenten, plantaardige olien en lever. Tekorten aan vitamine E kunnen ontstaan bij ernstige resorptiestoornissen. Vitamine E is een antioxidant en gaat oxidatie en veroudering van de cellen tegen. Deze vitamine kan een belangrijke rol spelen voor mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Bij ouderen kan een preparaat met vitamine E het afweersysteem versterken. 

Vitamine K 

Vitamine K is nodig voor de bloedstolling. Het komt voor in groene groenten, koolsoorten, aardappelen en plantaardige olien en lever. Vitamine K wordt ook gemaakt door bacterien in de dikke darm. Vitamine K kan moeilijk de placenta passeren en het zit ook nouwelijks in de moedermelk. Daarom zijn pasgeboren baby's de eerste maanden niet in staat om voldoende vitamine K aan te maken. Ze hebben daarom de eerste drie maanden extra vitamine K nodig. Een tekort aan vitamine K kan ontstaan bij het langdurige gebruik van antibiotica. Die bestrijden namelijk bacterien die vitamine K aanmaken.