InfoCash

Artikel

Relaxatie technieken voor spier en geest

Auteur: rpoelke | geschreven op 31-05-2011

Het leven wordt steeds jachtiger en stresserender. Je moet steeds meer presteren om op een normale manier te kunnen leven. Relaxatie technieken met als doel het lichaam en de geest te ontspannen en nieuwe energie te kunnen opladen zijn daarom helemaal in. Wil je er meer over leren, dan moet je zeker verder lezen.


Relaxatie technieken voor spier en geest. 

Het nut van het aanleren van spier relaxatie technieken.

Relaxatietechnieken kunnen je een gezonde manier van ontspanning leveren. Hiervoor heb je niet veel plaats nodig en deze relaxatie technieken kan je eenvoudig aan leren. Iedereen kan hier baat bij hebben en tal van lichamelijke stress symptomen gaan hiermee verbeteren.

- De hartslag vertraagt en het jachtige gevoel vermindert.

- Hoge bloeddruk verlaagt.

- De ademhaling verbetert.

- De bloedstroom door het lichaam verbetert.

- Spierspanningen verminderen en onrechtstreeks ook de chronische pijnen die ermee gepaard gaan.

- Het concentratievermogen verbetert.

- Angstgevoelens, agressiviteit en de gevoelens van frustratie verdwijnen.

- Je krijgt meer zelfvertrouwen en leert de problemen doelgericht oplossen.

 

Verschillende soorten spier relaxatie technieken.

Er zijn verschillende soorten van relaxatie technieken die ieder een bepaald deel van je lichaam en geest tot rust brengen. Iedereen kan deze relaxatie technieken, die voor hem of haar belangrijk zijn, aanleren.

 

  • 1. Een progressieve spier relaxatie techniek.

Deze progressieve spier relaxatie bestaat erin alle spieren afzonderlijk op te spannen en weer te relaxeren. Je doet dit telkens aan een tempo van 10 seconden opspannen en 30 seconden te ontspannen. Een nadeel is dat je geen hartpatiënt mag zijn en zeker een normale bloeddruk moet hebben

 

  • 2. Een passieve spier relaxatie techniek.

Deze relaxatie gebeurt al liggend op de grond en je laat alle spieren ontspannen. De gedachte dat je gespannen bent gaat immers je spieren opspannen. Omgekeerd zullen ook je gedachten beïnvloeden. Deze oefening kan door iedereen gedaan worden, ook zieken en hartpatiënten.

 

  • 3. Mediteren als techniek om spier relaxatie te bekomen.

Meditatie wordt al eeuwen gebruikt om het lichaam in een staat van relaxatie te krijgen. Toch heeft het nog altijd iets religieus, stilaan wordt het nu ook door gewone mensen uitgeoefend. Meditatie bestaat erin om de geest en het lichaam weer onder controle te krijgen. Je gedachten komen tot rust, je gebruikt prettige herinneringen om alles weer onder controle te krijgen.

 

  • 4. Yoga als techniek om de spieren te relaxeren.

Yoga is afkomstig ui India en is een relaxatie techniek om het lichaam soepeler te maken en de ademhaling onder controle te krijgen. De rust en de kalmte van de techniek helpt stress onder controle krijgen, de ademhaling verloopt rustiger en dieper. Het is een manier waarbij ook hoge bloeddruk zal verlagen.

 

  • 5. Een massage als techniek om spier relaxatie te bekomen.

Een massage die goed wordt uitgevoerd maakt de spieren los, zorgt voor een ontspannen gevoel terwijl de etherische oliën de geest positief beïnvloeden..