InfoCash

Artikel

Atkins dieet: handhaving

Auteur: YourWish | geschreven op 22-07-2011

De pre-handhaving en levenslange handhaving zijn de laatste twee fasen in het Atkins dieet. De pre-handhaving verankert als het ware de principes van het Atkins dieet, waarna je middels de levenslange handhaving je ideale gewicht vast kan blijven houden.


Pre-handhaving

Pre-handhaving is de derde, en een voor laatste, fase van het Atkins dieet. Veel mensen gaan echter bij deze fase de fout in. In deze fase moet men nog slechts enkele kilo's afvallen, en velen zijn dan geneigd om deze laatste kilo's zo snel als mogelijk kwijt te raken. Het bekende jojo-effect ligt dan echter op de loer. Anderen hebben de neiging de pre-handhaving fase over te slaan en direct op de levenslange handhaving over te stappen. Je leert dan echter niet precies welke producten goed en minder goed voor je lichaam zijn, zodat de kilo's er mogelijk weer aanvliegen.

Regels van de pre-handhaving

  • Verhoog de hoeveelheid koolhydraten die je dagelijks inneemt met 10 gram per week, zolang als je nog afvalt

  • Blijf voldoende eiwitten en vetten eten, hoewel deze voedingsstoffen een relatief kleiner deel van de maaltijd in gaan nemen

  • Wanneer je koolhydraathoudende producten toevoegt aan je maaltijd, doe dit dan een voor een en niet in combinatie met elkaar

  • Staak het eten van een product wanneer je er van aankomt en/of de klachten van voor de inductiefase weer terugkomen

  • Wanneer je aankomt of niet meer afvalt, schrap dan 5 gram koolhydraten per dag tot je weer begint met afvallen

  • Houdt deze fase minstens een maand vol nadat je je streefgewicht bereikt hebt

Levenslange handhaving

Levenslange handhaving is de allerlaatste fase van het Atkins dieet. Dit onderdeel helpt je om de rest van je leven op je streefgewicht te blijven. In de pre-handhaving fase heb je je exacte koolhydratenevenwicht ontdekt, zodat je gewicht wel zal schommelen maar niet meer dan 1-3 kilo.

 

Leeftijd en koolhydratenevenwicht

Wanneer we ouder worden, verandert onze stofwisseling. Dit betekent dat wanneer je vroeger 50 gram koolhydraten kon eten zonder een grammetje aan te komen, je je tegenwoordig moet beperken tot 40 gram koolhydraten per dag. Houdt dit in de gaten wanneer je in de levenslange handhavingsfase terecht gekomen bent.

 

Regels van de levenslange handhaving

  • Gewichtsbeheersing is prioriteit nummer één!

  • Blijf natuurlijke, onbewerkte, voedingsrijke koolhydraten eten

  • Blijf suiker, maïsstroop, witte bloem en honing mijden

  • Zorg dat je weet wat je koolhydratenevenwicht (ACE) is en houdt daar rekening mee

  • Blijf acht glazen water per dag drinken

  • Drink caffeïne en alcohol met mate

  • Zorg dat je voldoende lichaamsbeweging krijgt