InfoCash

Artikel

Vitaal, het hele jaar door !

Auteur: sofiitj | geschreven op 30-08-2011

Zijn de goede voornemens nu al vergeten en begraven? Trek het je niet aan en focus je op twee pijlers: sport en gezonde voeding! Zij houden je vitaliteit, van maand tot maand, op peil. Volg ook de gezondheidstips en loop geen onnodige risico's: een gewaarschuwd mens is er immers twee waard!


Enkele tips voor de gezondheid!

Deel 1

Gezondheidstip: Neem nu al je voorzorgen tegen hooikoorts, want vaak duurt het twee tot drie weken voor de antiallergische werking van de medicatie start. Steekt de hooikoorts meestal bij jou in maart de kopop, begin dan nu al je medicatie te nemen.

Sporttip: De danscursussen starten bijna allemaal in februari ! schrijf je in en geniet met volle teugen!

Vitaminetip: Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht, in deze periode heb je daar een gebrek aan. Extra vitaminesupplementen nemen helpt, en zet zeker ook voedingsstoffen die rijk zijn aan vitamine D op tafel (vissoorten: zalm, makreel,...)

Deel 2

Gezondheidstip: Let op voor te weinig slaap. In maart schakelen we over op het winteruur en wordt de klok een uur vooruit gedraaid. Dat kan leiden tot een verstoorde nachtrust. Door gedurende enkele dagen voor de uurwissel je klok telkens een paar minuten vroeger in te stellen, kan je de impact van die uurwissel op je slaap verkleinen.

Sporttip: Besteed extra aandacht aan je rug. Rugpijn van allerlei aard kent een piek in de lente, wanneer we met zen allen weer actiever worden. Het mooie weer lokt ons naar buiten en we krijgen weer zin om in de tuin te gaan werken. Zorg er altijd voor dat je voldoende opgewarmd bent als je gaat sporten en vergeet achteraf niet te stretchen!

Vitaminetip: heb je in de winter antibioticakuren moeten volgen, dan is een voldoende portie vitamine B8 een must. Door antibioticagebruik kan je een tekort krijgen.

Deel 3

Gezondheidstip: Laat je borsten controleren. April is de maand waarin de meeste kwaadaardige borstknobbeltjes bij vrouwen ontdekt worden. Een verklaring is er niet, maar april is dus wel een goed moment om je boezem zelf te leren nakijken.

Sporttip: Heerlijk, het wordt weer tijd om in de tuin te werken! Let wel op voor de zon! Smeer je in.

Vitaminetip: een tekort aan vitamine B6 kan leiden tot verwardheid, bloedarmoede en depressie. Allemaal symptomen die kunnen opduiken bij de wisseling van seizoenen. B6 komt vooral voor in aardappelen, volkorenbrood en graanproducten.

Deel 4

Gezondheidstip: Heb je vakantieplannen? vergeet dan de injecties niet! Sommige hebben 2 maand nodig voordat ze effect hebben. Vraag raad aan je arts!

Sporttip: Profiteer van het mooie weer, de natuur die stilaan op zen mooist wordt en verplaats je workout naar buiten. Volg je al sinds januari hetzelfde trainingsschema, dan is het nu het moment om je lichaam met nieuwe oefeningen uit te dagen.

Vitaminetip:

Zet jezelf op een streng dieet van fruit en groenten, om lekker veel vitamine B2 binnen te krijgen! Deze vitamine zorgt voor een gave huid en voorkomt gezichtproblemen.