InfoCash

Artikel

Het Atkins dieet: fase 2, continue gewichtsverlies

Auteur: Vigilance | geschreven op 27-12-2011

Bij het Atkins dieet gaat het niet om het tellen van calorieen, maar om het verminderen van het aantal koolhydraten. Hierdoor gaat het lichaam over op het verbruiken van de opgeslagen vetreserves.


Fase 2

Wanneer je fase 1 goed hebt doorlopen en je lichaam in ketose is, mag je door naar fase 2. In deze fase ga je toewerken naar je streefgewicht. Doordat je lichaam in ketose is, zul je blijven afvallen, ook al ga je in deze fase geleidelijk wat meer koolhydraten toevoegen. Dit doe je door niet meer dan 5 koolhydraten per dag toe te voegen. Deze koolhydraten haal je uit producten als noten en fruit met heel weinig koolhydraten. Een voorbeeld hiervan is de aardbei.

Kritische Koolhydraten Grens

Door heel geleidelijk koolhydraten toe te voegen, zul je uiteindelijk ontdekken hoeveel koolhydraten je per dag kunt eten, terwijl je nog steeds afvalt. Dit noemt men de kritische koolhydraten grens. Je lichaam is hierbij nog steeds in ketose. Dit kun je controleren met ketostix. Wanneer het lichaam niet meer in ketose is, en er geen sprake meer is van gewichtsverlies, dan is het aantal koolhydraten wat je per dag eet teveel en ben je over de kritische koolhydraten grens heengegaan. Je zult dan weer moeten minderen, totdat het afvallen weer doorgaat.

Einde fase 2

In tegenstelling tot fase 1, bestaat fase 2 niet uit een vast aantal dagen. Het gaat er in deze fase om om zo dicht mogelijk bij de streefgewicht in de buurt te komen. Wanneer je dit hebt bereikt en je nog maar een paar kilo van je streefgewicht bent verwijderd, mag je door naar fase 3. Net als in fase 1, wordt ook in fase 2 aangeraden om voldoende water te drinken, zodat afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Ook is het raadzaam om voedinssuplementen te gebruiken, zodat een tekort aan o.a. vitaminen en mineralen voorkomen kan worden.