InfoCash

Artikel

Het Atkins dieet: fase 3, de pre-handhavings fase

Auteur: Vigilance | geschreven op 02-01-2012

Het Atkins dieet is niet zozeer een dieet als wel een levensstijl. Om jezelf deze nieuwe manier van eten aan te wennen, en kilo's te verliezen, moet je verschillende fasen doorlopen.


Levensstijl

Overgewicht raak je niet zomaar blijvend kwijt, wat menig reclame verhaaltje van de zoveelste wonderpil ons ook wil doen geloven. Het is een teken dat er iets niet in orde is en er een verandering nodig is. Afvallen kan iedereen, maar op gewicht blijven vraagt meer. Wanneer je na een dieet weer terugvalt in je oude gewoontes, is de kans groot dat de kilo's er weer snel aan zitten. Om dit te verkomen, wordt er bij het Atkins dieet toegewerkt naar een nieuwe manier van eten. Daarom wordt het dieet ook wel een levensstijl genoemd.

Fase 3: pre-handhaving

In fase 3 ben je niet meer zo heel ver van je streefgewicht verwijderd. Als het goed is beweeg je nu meer en begin je al aardig door te krijgen hoe je gezond moet eten. Je leert om je koolhydratenlimiet te bepalen en weet inmiddels hoeveel koolhydraten je  per dag kunt eten zonder aan te komen. De laatste kilo's tot je streefgewicht zullen er niet meer zo hard afgaan, maar dat is ook de bedoeling. Hierdoor leer je wat je wel en wat je niet kunt eten om op gewicht te blijven. En daar gaat het uiteindelijk toch om. Wanneer je weet hoeveel koolhydraten je per dag kunt eten, is het de bedoeling dat je minstens een maand een stabiel gewicht hebt. Eerder kun je niet door naar fase 4.

Eten in fase 3

Er mag in deze fase weer meer gevarieerd worden. Te denken valt aan het toevoegen van appels, perziken en bananen. Verder mag je weer: havermout, en bruine rijst. UIteindelijk zal het nieuwe voedingspatroon een soort automatisme worden. Dan is het tijd voor de laatste fase; fase 4 De de handhavingsfase.