InfoCash

Artikel

Het Atkinsdieet: fase 4: handhavingsfase

Auteur: Vigilance | geschreven op 03-01-2012

Het moeilijkste van afvallen begint vaak wanneer men klaar lijkt te zijn met het dieet. De kilo´s zijn eraf en het doel lijkt bereikt. Maar dan begint vaak het moeilijkste stuk, want hoe zorg je ervoor, dat de kilo´s er ook af blijven?


Een nieuw eetpatroon

Vaak is een dieet vooral gericht op het verliezen van gewicht. Wanneer dit doel is bereikt, wordt het als geslaagd beschouwd. Maar hoe nu verder? Het Atkinsdieet is niet alleen gericht op afvallen, maar ook op het aanleren van een nieuw eetpatroon. Tijdens het doorlopen van fase 1 t/m 3 komt men erachter, hoeveel koolhydraten men maximaal per dag mag eten. In fase 4 gaat het erom dit dagelijks te gaan toepassen.

Op gewicht

De 4e fase is eigenlijk geen aparte fase, want deze duurt de rest van je leven. Vanaf nu worden de Atkins regels blijvend toegepast en is het de bedoeling om op gewicht te blijven. Naast op gewicht blijven zal men zich volgens deze benadering ook beter voelen en meer energie hebben. Hongergevoelens behoren tot het verleden, wat maakt dat het goed vol te houden zou moeten zijn.

Wel en niet eten

In deze fase kun je langzaam weer dingen gaan toevoegen. Het hoeft allemaal niet meer zo streng als in de eerste fase, zolang je je koolhydraten grens maar in de gaten houdt. Toch zijn er ook dingen die je beter helemaal niet meer eet. Zo mag je geen suiker en ook witmeel producten zijn verboden. Mocht je toch weer in de verleiding komen en terugvallen in je oude voedingspatroon, dan is het verstandig om weer even opnieuw te beginnen. De eerste fase kan dan weer streng gevolgd worden, totdat men weer op het goede spoor zit.

Voor en tegen

Het Atkinsdieet heeft veel kritiek gekregen. Maar ondanks deze kritieken zijn er nog steeds veel voorstanders van en een grote groep volgers, die er zeggen baat bij te hebben.