InfoCash

Artikel

Vitamine C, de antistressvitamine

Auteur: Vigilance | geschreven op 18-01-2012

Dat ons lichaam energie nodig heeft om goed te kunnen functioneren weten we allemaal. Maar daarnaast zijn nog tal van hulpstoffen nodig om alles goed te laten werken. Een voorbeeld van deze voedingshulpstoffen zijn de vitaminen.


Vitaminen

Door onze voeding krijgen we eiwitten, vet en koolhydraten binnen. Deze leveren de benodigde energie of doen hun werk als bouwstoffen voor het lichaam. Maar daarnaast zijn er een hoop lichamelijke processen die geregeld moeten worden. Hier zijn andere voedingshulpstoffen voor nodig, onder andere de vitaminen.

Twee groepen

Een deel van de vitaminen zijn in water oplosbaar. Hiervan hebben we regelmatig nieuwe nodig, omdat ze niet langer dan ongeveer drie dagen in ons lichaam worden opgeslagen. Het gaat hierbij om vitamine C, de B vitaminen en vitamine P. Wanneer je er teveel van binnenkrijgt, wordt dit uitgescheiden via de urine. Daarnaast zijn er ook vitaminen (A, D, E, F en K), die  tegelijk met de vetten worden opgenomen, dat zijn de in vet oplosbare vitaminen. Deze worden opgeslagen in de lever of in bepaalde cellen van ons lichaam.

Vitamine C

Een van de bekendste vitamine is misschien wel vitamine C. Het wordt ook wel de belangrijkste vitamine, of de aanvoerder van de vitaminen genoemd. Waarschijnlijk is het de belangrijkste vitamine voor ons immuunsysteem. Daarnaast speelt het een rol bij de opname van ijzer, ontgifting en het helen van wonden.

Antistressvitamine

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 60-70 mg per dag, maar deze behoefte varieert sterk bij veel stress of ziekte. De mens kan zelf geen vitamine C aanmaken, maar bijna alle dieren kunnen dit wel. Zo is er uit onderzoek gebleken, dat ratten tot 2 gram vitamine C per dag aanmaken wanneer ze onder stress staan.

Genoeg vitamine C per dag

Aangezien het lichaam deze vitamine niet lang opslaat en het van belang is voor het lichaam, is het belangrijk om iedere dag voldoende binnen te krijgen. Dit kan vooral door voldoende groente en fruit te eten. In een sinaasappel van 150 gram zit bijvoorbeeld 75mg en met 1 kiwi krijg je al  52mg binnen. Maar met een appel zit je pas op 12,5mg en een banaan is goed voor 12mg (bron: voedingswaardetabel.nl). Bij twee stuks fruit krijg je dus niet automatisch genoeg vitamine C binnen. En gezien het belang hiervan voor je gezondheid is het toch zeker de moeite waard om eens bij te houden hoe het zit met jouw dagelijkse hoeveelheid.