InfoCash

Artikel

Wat te doen bij rugpijn

Auteur: Starfish | geschreven op 20-03-2012

Rugpijn is een vaak voorkomende klacht, zowel bij ouderen als bij jongeren. Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben, en zich op verschillende manieren uiten. In dit artikel worden 5 tips besproken die een pijnlijke rug kunnen verzachten.


Rugpijn

Bij rugpijn kan het gaan om:

  • Rugpijn door de rug te forceren, bijvoorbeeld lage rugpijn als gevolg van het tillen van zware lasten, te snel of verkeerd bukken. Men heeft het gevoel dat ‘er iets in de rug geschoten is’.
  • Spierpijn als gevolg van een inspanning, in dit geval is de pijn duidelijk toe te wijzen aan een bepaalde spier, bijvoorbeeld als je bij het fitnessen de schouder te zwaar belast hebt. Meestal gaat deze pijn na enkele dagen over.
  • Uitstralende pijn in de rug, in dit geval is het niet altijd duidelijk waar de pijn zich situeert, en komt de pijn er als gevolg van bijvoorbeeld een geknelde zenuw.

In alle gevallen is het aangewezen om bij aanhoudende rugpijn een arts te raadplegen. Hij kan je indien nodig doorverwijzen naar een specialist om het probleem verder te onderzoeken. Er zijn echter enkele tips die u kunnen helpen om rugpijn te verzachten, of om een zwakke rug te versterken.

Tip 1: Blijf in beweging

Stilzitten is nooit goed voor de rug, om de spieren en het weefsel soepel te houden, is op regelmatige basis bewegen noodzakelijk. Voorwaarde is wel dat je rustig aan sport: wandelen, zwemmen en fietsen zijn goede manieren om in beweging te blijven en de rug te verstevigen.

Tip 2: Warmte

Als je rugpijn hebt, kan warmte helpen om dit te verzachten. Neem een warm bad of een douche om de spieren op te warmen en te ontspannen. Leg ’s avonds bij het tv kijken of voor het slapengaan een warm kersenpitkussen tegen de pijnlijke plaats op je rug of schouders.

Tip 3: Oefeningen om je spieren te strekken en verstevigen

Bepaalde oefeningen kunnen je rug verstevigen en kan je zowel bij een pijnlijke rug, als preventief toepassen. Probeer afwisselend volgende oefeningen:

  • Ga op je rug liggen (bijvoorbeeld op je bed), strek je linkerarm en je rechterbeen zo ver mogelijk uit, terwijl je je linkerbeen en rechterarm in rust laat. Hou dit een paar tellen vol en doe nadien hetzelfde met je rechterarm en linkerbeen. Je strekt je lichaam dus uit maar zorgt ervoor dat je linker- en rechterhelft elkaar kruisen. Het gevolg is dat de spieren gestrekt en verstevigd worden.
  • Ga op je knieën zitten en steun op je handen, hou je rug recht. Krom vervolgens je rug bol naar boven en nadien hol naar onder, door middel van het kantelen van je bekken. Dit zorgt voor een versteviging van de spieren in de onderrug.
  • Ga zitten met je rug tegen de muur, en breng je achterwerk zo dicht mogelijk tegen de muur, zodat er geen (of zo weinig mogelijk) ruimte is tussen de muur en je rug/achterwerk. Dit zorgt ervoor dat de spieren in de rug en bovenbenen gestrekt en verstevigd worden.

Tip 4: Juiste houding om te zitten aan je bureau

Als je lange uren doorbrengt op een bureau, doe je er goed aan om regelmatig op te staan en even rond te wandelen. Ook je zithouding moet juist zijn: met een rechte rug, je benen in een rechte hoek van 90 graden, waarbij je bovenbenen nog steunen op je bureaustoel. Verhoog indien nodig de hoogte van je bureau en/of je bureaustoel. Denk tot slot ook aan je computerscherm: zet het recht voor je, en zorg ervoor dat de bovenste rand van je scherm op de hoogte van je ogen gepositioneerd staat, zodat je niet voortdurend naar beneden of naar boven moet kijken (met een gebogen nek en schouders tot gevolg).

Tip 5: Medicatie

Het kan geen kwaad om een pijnstiller te nemen of om je rug in te smeren met een verzachtende gel. Neem bij twijfel steeds contact op met een dokter, deze kan indien nodig gepaste pijnstillers, ontstekingsremmers of verzachtende zalf voorschrijven.