InfoCash

Artikel

Tips om te stoppen met roken

Auteur: rpoelke | geschreven op 29-03-2010

Beginnen met roken is niet moeilijk. Als jongere word je door vrienden en vriendinnen meegesleurd in een groot avontuur van stoer doen, rebelse neigingen en het tonen van je nieuwe verworven vrijheid. Maar is dit wel een goede uiting? Roken houdt gezondheid risico’s. Hoe stoppen met roken? Hulpmiddeltjes om te stoppen? Welke tips werken echt?


Geen sigaretten meer

Vanaf het begin je sigaretten weg gooien is de eerste stap, maar hier moet je echt klaar voor zijn. Het is immers gemakkelijk om snel weer een pakje te gaan halen als je moeilijk krijgt. Daarom doe je dit best wanneer alle winkels dicht zijn zoals bijvoorbeeld op een zaterdag. Sommigen beginnen te snoepen als ze stoppen met roken, maar dit is geen goed alternatief. Beter is het om kauwgum of een calorie arme lolly te gebruiken. Rustiger worden kan je door rustgevende thee te drinken.

Gebied afbakenen en vertellen

Wanneer iedereen het weet krijg je een zekere vorm van sociale controle en ga je twee keer nadenken om het roken te laten. Niemand toont graag dat hij of zij ergens niet in slaagt. Zorg ervoor dat je telkens buiten in de open lucht moet gaan staan om te roken en doe het niet meer binnen in huis of op je werk.

Belonen en gewoonten veranderen.

Probeer je rook rituelen te veranderen, grijp niet meer automatisch naar een sigaret als je gegeten hebt of voor je slapen gaat. Vervang deze door een kopje rustgevende thee. Staak het uitgespaarde geld in een potje en trakteer jezelf af en toe op een uitstapje, een shop namiddag of een gezellig etentje met zijn tweetjes.

De drang naar nicotine afbouwen

Wanneer de drang naar nicotine te groot is kan je gebruik maken van nicotine vervangers die je rustig aan, kan afbouwen. Hiervoor zijn er nicotine pleisters, nicotine kauwgum of tabletjes te verkrijgen. Deze zijn gezonder omdat ze geen teer en roet bevatten.

Hulp zoeken

Soms kan je echt niet alleen stoppen en vraag je best de hulp van je arts. Deze kent u en zorgt ervoor dat je een bepaald schema volgt of eventueel medicamenteuze hulp krijgt. Na de rookstop bouw je de medicatie weer af. Dit afbouwen is gemakkelijker dan het eigenlijke stoppen met roken.