InfoCash

Artikel

Montignac dieet: Vetten en koolhydraten apart

Auteur: Dirkje | geschreven op 23-01-2013

Veel methoden om gewicht te verliezen zijn ontstaan vanuit de eigen ervaring. Zo ook het Montignac dieet. Michel Montignac had zelf last van overgewicht en begon aanvankelijk met onderzoek om zelf van zijn overgewicht af te komen.


Calorieen

Volgens veel mensen en deskundigen, is afvallen niet veel meer dan een simpele rekensom. Wie af wil vallen moet ervoor zorgen, dat de opname van calorieen lager is dan het verbruik. Montignac ging niet uit van dit principe. Hij starte eind 1970 een onderzoek en op basis van wetenschappelijke documenten ontstond het Montignacdieet. Hierbij moet niet gelet worden op de hoeveelheid calorieen, maar op het soort koolhydraten.

Goede en slechte koolhydraten

Montignac maakt onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten. Onder goede koolhydraten vallen bijvoorbeeld roggebrood, havervlokken, zilvervliesrijst, fruit en zilvervliesrijst. Slechte koolhydraten zijn witte rijst, bananen, jam, suiker, pompoen, tuinbonen en aardappelen. Het is de bedoeling, dat er gekozen wordt voor de goede koolhydraten en dat men de slechte laat staan.

Glykemische index

Naast het soort koolhydraten speelt ook de glykemische index een rol. Deze geeft onder andere aan hoe snel een voedingsmiddel de bloedglucose laat stijgen. Hij gaat uit van koolhydraten met een glykemische index, die lager is dan 50. Deze worden langzaam verteerd en hierdoor heeft men langer een verzadigd gevoel.

Scheiden van koolhydraten en vetten

Waar het Montigacdieet vooral om bekend is, is het scheiden van koolhydraten en vetten. Veel producten mogen wel gegeten worden, alleen niet tegelijk. Zo is een boterham met kaas niet goed. Koolhydraten en vetten moeten gescheiden worden. Ook de traditionele hollandse groente, vlees en aardappelen maaltijd is niet toegestaan.

Voor en tegenstanders

Zoals ieder dieet, kent ook de Montignacmethoden zijn voor en tegenstanders. Hoewel het niet wetenschappelijk is bewezen, lijkt het toch voor veel mensen te werken. Een punt van kritiek is ook, dat men teveel eiwitten en vetten binnen zou krijgen. Net als bij het Atkins dieet is de kans op verzuring aanwezig.