InfoCash

Artikel

De granaatappel; goed bij foliumzuur tekort

Auteur: Dirkje | geschreven op 30-10-2010

De granaatappel is ongeveer even groot als een sinaasappel en kan geelrood tot knalrood gekleurd zijn. De binnenkant ziet er apart uit. De vrucht bestaat uit allemaal pitjes, met daaromheen het vruchtvlees. Deze pitjes kun je gewoon eten. Het eten van het vruchtvlees of het drinken van het sap is heel goed voor de gezondheid.


Veel antioxidanten

Op veel ziektes heeft de granaatappel een gunstig effect. Te denken valt dan aan kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Onderzoek heeft aangetoond, dat dit waarschijnlijk komt, doordat de vrucht vol zit met antioxidanten. Meer dan bijv. groene thee of rode wijn. Ook bevat het veel kalium, foliumzuur en vitaminen A, B en C.

Sap

De granaatappel kan zo, of in fruitsalades gegeten worden. Maar er kan ook een zeer gezonde, lekkere sap van gemaakt worden. Tegenwoordig wordt dit sap steeds populairder en meer verkrijgbaar. Maar je kunt het natuurlijk ook zelf vers maken. Pas dan wel op met knoeien, want de vlekken gaan er niet meer uit.

Kopen en bewaren

Let er bij het kopen op, dat de granaatappel geen harde of droge schil heeft. Wanneer hij zwaar aanvoeld, kun je ervan uitgaan dat de vrucht vol met sap zit.
Ze kunnen in de koelkast bewaard worden en zijn dan ongeveer een week houdbaar. Je kunt ze ook laten narijpen in de fruitschaal.

Verbouwen van de granaatappel

Tegenwoordig wordt de granaatappel verbouwd op plaatsen met een middelandse zeeklimaat. In ons klimaat komen er geen rijpe vruchten aan. Maar daar is het een kleine boom of struik van 5 tot 8 meter hoog.

Goed voor de huid

Door de vele vitaminen en oxidanten, is de granaatappel ook heel goed voor een mooie huid. Hierdoor wordt de aanmaak van collageen gestimuleerd en voor een frissere huidskleur en verminderen van cellulite gezorgd. Nog een goede reden dus om de granaatappel op je boodschappenlijstje te zetten.