InfoCash

Artikel

.Zwangerschap.

Auteur: pompstra82 | geschreven op 01-05-2010

We spreken in onze taal ook wel van "in blijde verwachting" zijn. Eigenlijk een mooie uitdrukking, want we wachten met een gevoel van geluk en optimisme op de komst van de baby. Vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent tot de geboorte is het nog een heel eind. Op de weg ernaar toe hebben we allerlei controlepunten uitgezte om te kijken of alles met moeder en baby goed verloopt. Al direct zullen er heel veel vragen bij je opkomen. Wat nu wordt aangesneden zijn vooral de medische zaken.


Wanneer is de uitgerekende datum?

De zwangerschap duurt veertig weken ofwel 280 dagen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Uitgaande van een cyclus van 280 dagen, tel je vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie plus 9 maanden en 7 dagen. Voorbeeld: de eerste dag van de laatste menstruatie was 29 april, tel daar 9 maanden bij op; dus 29 januari plus zeven dagen dan wordt het 5 februari. Dit is dan de uitgerekende datum, ook wel de a terme datum genoemd.

Van embryo naar voldragen baby.

Na de bevruchting treden er in de eicel in een razendsnel tempo delingen op. Vanuit die eerste cellen zullen uiteindelijk allerlei typen lichaamscellen ontstaan, zoals botweefsel, zenuwweefsel, de huid, maar ook alle organen zoals de lever en de nieren. Er is dus een steeds verdergaande specialisatie aan de gang.
In de eerste weken vindt de innesteling in het baarmoederslijmvlies plaats. Deze innesteling gaat wel eens een beetje met wat bloedverlies gepaard en kan dan op een ongesteldheid lijken. Wanneer je er nu van zou uitgaan dat dit de laatste menstruatie is, denk je dat de baby te vroeg geboren wordt, terwijl hij toch op tijd is.

Voeding tijdens de zwangerschap.

Er zijn geen speciale diéten nodig. Normaal en gevarieerd eten is voldoende. Wel is er een aantal toevoegingen nodig en sommige voedingsmiddelen moeten worden vermeden.
- ijzer: In de zwangerschap neemt het bloedvolume met ongeveer een liter toe. Daarvoor is ijzer nodig dat geheel met de voeding moet worden aangevoerd. In volkoren brood, groene groente, peulvruchten en vlees zit relatief veel ijzer. Voor een optimale benutting van het ijzer in de voeding is vitamine C belangrijk. Dit zit in vruchtensappen en fruit. Omdat melkproducten de opname van ijzer juist te remmen, is het beter bij de broodmaaltijden in plaats van melk vruchtensap te drinken. Ondanks een goede voeding kan het toch voorkomen dat het bloedgehalte te laag wordt. U krijgt dan extra ijzer in tabletvorm.
- kalk: Calcium of kalkzouten komen voldoende in de aanbevolen voeding voor. Bij gebruik van vitamine D, hetgeen vanaf de vierde maand extra kan worden gebruikt, is de opname vanuit de darm van kalk versterkt. Melkproducten vormen de belangrijkste calciumbron. Behalve gewone melk, kan ook yoghurt, vla en kaas worden gebruikt. Ook leveren deze nog eens extra eiwitten.
- zout: in de zwangerschap ontstaat nogal eens verhoogde bloeddruk. Er is lang gedacht dat zout hierbij een belangerije rol zou spelen. Uit recent onderzoek blijkt echter dat een natriumbeperkt dieet niet zinvol is. Ook bij hoge bloeddruk blijft dus een normaal dieet gehandhaafd.

Foliumzuur.

En tot slot foliumzuur. Dit is eem vitamine die een rol speelt bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel in de embryonale periode. Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot zogenoemde sluitingsdefecten van de neurale buis bij het embryo, die in de eerste weken wordt aangelegd. Het gevolg is een open ruggetje(spina bifida)of een ernstige aanlegstoornis van de hersenen. Het blijkt dat bij gebruik van foliumzuur in de zwangerschap het risico hierop fors terugloopt, tot meer dan de helft.
De aanbevolen hoeveelheid foliumzuur bedraagt 0,4 mg per dag, hetgeen van een maand voor de bevruchting tot twee maanden erna moet worden ingenomen. De tabletten zijn zonder recept te koop. Omdat je veelal niet zal weten of er een zwangerschap is ontstaan, is het beter bij kinderwens, bijvoorbeeld na het staken van de pil, met foliumzuur te beginnen.