InfoCash

Artikel

De cashewnoot; goed bij magnesium tekort

Auteur: Dirkje | geschreven op 25-10-2010

De bombay of sesamnoot is bij ons beter bekend als de cashewnoot. Oorspronkelijk geintroduceerd door de Portugezen in India, maar nu ook bij ons veel gebruikt.


Dikmakers?

In veel culturen zijn noten al eeuwenlang een bron van eiwitten en vetten. Toch zijn ze bij ons nog niet zo ingeburgerd als onderdeel van een gezond voedingspatroon. Er zitten veel calorien in noten, wat mensen vaak afschrikt om ze te eten. Gek genoeg kunnen ze juist bijdragen aan gewichtsverlies.
Het vet in noten is gezond vet en geeft snel een verzadigd gevoel, waardoor je er niet zo snel veel van eet.

Allergie

Niet voor iedereen zijn noten gezond. Ook de cashewnoot kan een allergische reactie veroorzaken. Deze kan zeer gevaarlijk zijn. In 2009 overleed in amerika een jongen, omdat hij allergisch was voor deze noot. Zijn moeder had hem de noten gegeven tijdens het tv kijken. Hij had ze al vaker gegeten, maar vertoonde toen geen allergische reactie. Ditmaal echter wel en dat is hem fataal geworden.

In de keuken

In de keuken heeft de cashewnoot veel mogelijkheden. Hij kan gebruikt worden in salades, maar ook bij hoofdgerechten. Te denken valt bijvoorbeeld aan een hartige taart of een vegetarisch recept samen met tofu. Daarnaast is de noot ook bruikbaar in nagrechten of gewoon als tussendoortje.

De cashewboom

De cashewboom kan wel 12 tot 15 meter hoog worden, is snel groeiend en blijft altijd groen. Hij is familie van de mangoboom en de pistacheboom. De noot is eigenlijk het zaad van de boom en heeft een dikke harde schil. De buitenste laag van deze schil bevat een giftige stof. Daarom worden ze voordat ze voor consumptie geschikt zijn eerst op hoge temperatuur opengestoomd. Dit gaat wel ten koste van de voedingswaarde. Er is ook een andere techniek, waarbij de noot niet gekookt wordt en de voedingswaarde behouden blijft. Deze noten zijn zoeter van smaak.