InfoCash

Artikel

Aandacht voor jezelf.

Auteur: pompstra82 | geschreven op 25-05-2010

Je bent zwanger, en iedereen komt met verhaaltjes over wat je nu moet doen of beter kunt laten. Maar hoe zit het nou eigenlijk? Lees er meer over in dit artikel.


Gezond leven tijdens de zwangerschap.

Gezond leven tijdens de zwangerschap houdt onder andere in:
= Niet roken.
= Geen drugs gebruiken.
= Geen of zeer weinig alcohol gebruiken.
= Goed en gevarieerd eten.
= Voldoende drinken (anderhalve liter vocht per dag).
= Niet op eigen houtje medicijnen innemen.
= Geen vitaminepreparaten nemen die niet speciaal voor zwangeren gemaakt zijn en zeker geen extra vitamine A slikken. Wel foliumzuur nemen (0,4 miligram) per dag en vitamine D (5 mcg per dag).
= Voldoende bewegen.
= Regelmatig leven en voldoende slapen.
=Letten op de seintjes van je lichaam. Voel je je niet prettig, dan moet je stoppen waar je mee bezig bent en even rust nemen.

Mag je nog sporten?

De zwangerschap is geen goed moment om met sporten te beginnen. Maar als je het gewend bent om regelmatig te sporten, kun je hier tijdens de zwangerschap mee doorgaan. Je bent uiteraard gebaat bij een goeie conditie. Beweging stimuleert de bloedsomloop en zorgt voor een beter doorbloeding. Dat verkleint de kans op spataderen, aambeien en vochtophopingen. Door de goede doorbloeding krijgt je baby meer zuurstof en voedingsstoffen binnen. Daarnaast krijg je door regelmatig te bewegen sterkere en soepele spieren. Zo heb je minder snel last van rugpijn. Zorg wel voor goede, schokdempende schoenen en ondersteun je buik met een strakke steunband om je baarmoederbanden te ontlasten en te beschermen. Als je dat niet doet kun je last van bandenpijn krijgen. Luister goed naar seintjes van je lichaam. Voel je je kortademig, duizelig of krijg je harde buiken, dan moet je stoppen. Stop liever iets eerder terwijl je je nog lekker voelt, dan dat je doorgaat tot het uiterste en daarna afknapt. Zodra je last van spierpijn of bandenpijn krijgt, weet je dat je te ver bent gegaan. Je spieren krijgen dan niet voldoende zuurstof. Er komt te veel melkzuur vrij en er treden allerlei veranderingen op in je bloed. Die kunnen schadelijk zijn voor je baby. Sporten is dus prima, maar houd het rustig.

Worden hoge hakken afgeraden?

Daar zijn verschillende redenen voor. Tijdens de zwangerschap draag je extra gewicht met je mee waardoor je evenwicht anders verdeeld wordt. Op hoge hakken kun je hierdoor je evenwicht niet meer zo goed bewaren als anders. Bovendien komt al dat gewicht op een heel klein oppervlak te staan. Daarnaast kan het dragen van slecht schoeisel een nadelige invloed hebben op je bloeddoorstroming. En het risico op spataderen is toch al groter. Tenslotte zijn de spieren van je gewrichten onder invloed van het hormoon progesteron wat slapper. Dus ook de enkels. En dat betekent dat je dubbel zoveel risico loopt om te zwikken en te vallen. Verwen je dus met stevige schoenen met lage hak en een goed voetbed. Je zult op deze schoenen ook niet zo snel moe worden!

Is de sauna nog een goed idee?

Ben je gwend om naar de sauna te gaan, dan kun je hier rustig mee door gaan. Maar pas wel op dat je het niet te warm krijgt. Als je je duizilig voelt, kotademig wordt of je om een andere reden niet meer prettig voelt, moet je stoppen. Het wordt aangeraden om niet te lang in de hitte te blijven. Oververhitting van je buik moet worden voorkomen, omdat dit in het begin van de zwangerschap tot een miskraam kan leiden en in een later stadium de weeën kan opwekken. De helft van de tijd die je normaal gewend bent is een goede richtlijn. Ben je nog nooit in de sauna geweest, dan is de zwangerschap geen goede periode om ermee te starten. Je lichaam heeft het dan dubbel moeilijk; én met de zwangerschap én met het wennen aan de sauna. Dat kan te veel van het goede zijn.

Mag ik in een warm bubbelbad?

Als jij je prettig voelt in het warme, borrelnde water kun je gerust in een bubbelbad gaan zitten. Je baby heeft daar geen last van. Water is goed en het borrelende water geeft een ontspannen gevoel. Je lichaam wordt als ware gemasseerd en dat stimuleert de bloedsomloop. Sta liever niet te snel op uit het water. Door de plotselinge verandering van houding en temperatuur kun je duizelig worden. Let verder goed op signalen van je lichaam. Ga eruit als je het niet prettig meer vindt en als je het te warm krijgt.

Hennatatoeages.

Een hennatatoeage waarbij zuivere henna wordt gebruikt, kan geen kwaad tijdens de zwangerschap. Wat dat betreft gelden voor een hennatatoeage dezelfde regels als voor haarverf van zuivere henna. Een stof die wel schadelijk kan zijn is waterstofperoxide. Omdat dit soms in combinatie met henna wordt gebruikt, is het goed om vooraf te informeren of er voor deze tijdelijke tatoeage zuivere henna wordt gebruikt.

Massage.

Veel vrouwen vinden het erg prettig om gemasseerd te worden. Het is een prettige manier van aanraken voor veel mensen. Bovendien verlicht het spierpijn en je voelt je er helemaal ontspannen door. Door de massage kan de overbodige spanning uit je spieren verdwijnen. En het is een prima middel tegen emotionele spanning en slapeloosheid. De meeste vrouwen voelen zich opgepept als ze gemasseerd zijn. Voor, tijdens en na je bevalling kun je extra baat bij een prettige massage hebben.