InfoCash

Artikel

Voeding en vitaminen.

Auteur: pompstra82 | geschreven op 26-05-2010

Aan welke voedingsstoffen heb je nou veel behoefte bij een zwangerschap? Er zijn natuurlijk dingen die je beter kunt laten. Maar wat is gezond, en hoe zit het met de vitaminen? Lees er meer over in dit artikel.


Waarom is foliumzuur zo belangrijk?

Foliumzuur is een vitamine die in de meeste voedingsmiddelen voorkomt en vooral in volkorenproducten, groenten en fruit. Foliumzuur is heel belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het ruggemerg van je kind. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die extra foliumzuur slikken minder kans hebben op een kind met een open ruggetje. Daarom wordt extra foliumzuur aangeraden. Foliumzuurtabletten zijn nodig vanaf vier weken voor de bevruchting tot en met de eerste acht weken van je zwangerschap. Het is handig om met extra foliumzuur te beginnen als je stopt met het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Ook als je niet meteen zwanger wordt, kun je het best foliumzuur door blijven slikken. Er is geen enkel gevaar. Je krijgt nooit teveel foliumzuur binnen als je je houdt aan de 0,4 mg per dag die wordt voorgeschreven. Heb je voor je zwangerschap geen extra foliumzuur gebruikt, begin er dan zo snel mogelijk mee als je weet dat je zwanger bent.

Is koffie slecht?

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van echt veel koffie de kans op een miskraam iets kan vergroten. Overigens, kan in de laatste maanden van de zwangerschap een groeivertraging bij de baby ontstaan. Dat komt omdat de aantstaande moeder dan minder goed in staat is om cafeïne af te breken, waardoor die langer in haar bloed blijft. De baby drinkt daar ongewild van mee. Het gaat wél om een flink aantal koppen per dag. Dus een paar kopjes koffie kunnen geen kwaad. Veel zwangeren hebben overigens helemaal geen trek meer in koffie, ook al waren ze er voor hun zwangerschap dol op!

Hoe zit het met rauw vlees?

Rauwe ham heeft een misleidende naam, want dit vlees is gerookt. Alleen in rauw vlees kan de toxoplasmoseparasiet leven. En deze parasiet kan tijdens de zwangerschap een gevaar voor je baby zijn. Vlees dat echter voldoende verhit is geweest, kun je gerust eten. Want in hitte kan de parasiet niet overleven. Onder verhitting wordt verstaan: gekookt, gebakken, gegrild, gestoomd of gerookt. Rauwe ham is dus veilig.

Wat is het doel van bepaalde voedingsstoffen ?

Eiwitten zorgen voor de opbouw en het herstel van spieren, organen, zenuwstelsel, botten en bloed. Dus je baby, borsten en de placenta groeien onder invloed van eiwitten. Vetten zijn een bron van energie, maar neem niet teveel van verzadigde vetten. Koolhydraten zoals zetmeel en suikers leveren ook energie. Mineralen hebben verschillende functies. Ijzer bijvoorbeeld is belangrijk voor de aanmaak van bloed en de groei van de placenta, kalk zorgt voor de botopbouw en het gebit van de baby. Vitaminen zorgen voor het goed functioneren van je lichaam. Vitamone C is bijvoorbeeld belangrijk voor het bloed, en vitamine D zorgt dat het kalk goed wordt opgenomen en is dus belangrijk voor de botopbouw en het gebit. Vezels zijn stoffen die je niet kunt verteren, en die erg belangrijk zijn voor een goede stoelgang. Vezels komen voor in plantaardige voedingsmiddelen en veel in volkorenproducten. Water (vocht) is belangrijk voor een goede darmwerking en het zorgt voor het transport in het lichaam.

Vitamine A.

Vitaminen hebben we allemaal nodig, zwangeren dus ook. Tijdens de zwangerschap heb je zelfs extra foliumzuur en extra vitamine D nodig. Maar dat betekent niet dat alle vitaminen altijd goed zijn. Van vitaminen kun je ook te veel binnenkrijgen. Zo geldt voor zwangeren dat ze op de hoeveelheid vitamine A moet letten. Een teveel van deze vitamine kan de baby beschadigen. In lever zit heel erg veel vitamine A. Daarom kun je dit tijdens de zwangerschap beter niet eten. Voor leverworst, paté en andere leverproducten geldt: liever niet meer dan 15 mg per dag, dat is één keer broodbeleg. Als je een vitaminepreparaat wilt gebruiken, kies er dan één die speciaal bedoeld is voor zwangeren. Daar zit geen vitamine A in.

Wat is kruisbesmetting?

Als je gebakken producten op een ongewassen bordje of plankje legt waarop eerder rauwe kip of vlees heeft gelegen, kan gebakken eten alsnog besmet worden met eventuele ziektekiemen vanaf het snijplankje. Let er dus op dat je nooit bereide vis of gaar vlees op een ongewassen plank legt. Pas ook op met het bestek wat je gebruikt voor rauwe producten. Als je die zonder goed wassen gebruikt voor het snijden of opprikken van gebraden vlees kan ook dat besmetting veroorzaken. Het beste is om gewoon altijd (ook als je niet zwanger bent) gescheiden planken en bestek te gebruiken voor rauw en bereid voedsel.

Moet je veel melk drinken?

Elke dag moet er een hoeveelheid kalk of calcium in je lichaam worden opgenomen. Doordat je tijdens de zwangerschap ook kalk gebruikt voor de opbouw van de botten en het gebit van je baby heb je een grotere kalkbehoefte. Kalk komt in allerlei voedingsmiddelen voor, maar vooral in melk en in melkproducten. Daarom moet een zwangere vrouw drie glazen melk of yoghurt en een plak kaas nemen. Bovendien heb je extra vitamine D (5 microgram per dag) nodig, omdat dit de opname van kalk bevordert.