InfoCash

Artikel

Gezonde voeding

Auteur: rpoelke | geschreven op 05-06-2010

Gezonde voeding is een evenwichtige combinatie van gezonde voedingstoffen.Welke gezonde voedingstoffen een gezonde voeding nodig heeft, vinden we in de voorstelling van de gezonde voedingsdriehoek. Wil je meer duidelijkheid hierover, dan moet je zeker verder lezen.


Gezonde voedingstoffen.

In een gezonde voeding zit een evenwichtige combinatie van koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitaminen en mineralen. De verhoudingen van deze producten werden door de wereldgezondheidsorganisatie weergegeven in de gezonde voedingsdriehoek. Een schematische weergave van alle producten die we nodig hebben. De producten die aan de basis liggen van deze driehoek heb je meer nodig dan deze aan de top. Aan de hand hiervan kan je op een eenvoudige manier een gezonde voeding samenstellen.

Hoe ziet de gezonde voedingsdriehoek eruit?

Het is een piramide die in lagen verdeeld is en waarvan de belangrijkste dingen onderaan liggen en de minder belangrijke bovenaan. We nummeren deze vanonder naar boven.
1. Water drinken is zeer belangrijk voor het goed functioneren van ons lichaam.
2. Bewegen en sporten helpen ons beter te functioneren en laten ons goed voelen.
3. Aardappelen en graanproducten. Vooral de volle graanproducten worden hier aanbevolen.
4. Groenten die je best zo gevarieerd mogelijk gebruikt. Om een zo ruim mogelijk aanbod te krijgen aan vitaminen en mineralen.
5. Fruit, waarbij ook de nadruk gelegd wordt op de variatie in de verschillende soorten.
6. Melk en soja producten, eventueel verrijkt met calcium.
7. Vlees, vis, eieren en hun vervangproducten.
8. Boter, bak en braadvet.
9. Overige producten zoals snoeperijen die je best mag laten vallen.

Gezonde voeding en gezond verstand

Het samenstellen van een gezonde voeding is heel eenvoudig en doe je met een gezond verstand. Water drinken en bewegen zijn het voornaamste gedeelte. Meer bewegen kan heel eenvoudig door je te voet of met de fiets te verplaatsen. Je voeding spreiden over drie hoofdmaaltijden en twee gezonde tussendoortjes is beter dan maaltijden overslaan. Vezelrijke producten onderhouden en verzorgen je spijsverteringsstelsel en voorkomen kankers die zich hier kunnen vestigen. Mijdt koffie of suikerhoudende dranken want die leveren weinig bijdrage tot een gezonde voeding.