InfoCash

Artikel

Kiemgroenten: kleine anti-oxidanten bommetjes

Auteur: Dirkje | geschreven op 12-07-2010


Bijna iedereen kent wel de tuinkers. Kleine groene plantjes, die snel gekweekt kunnen worden vanuit zaadjes. Maar verder gaat de kennis over kiemgroente bij de meeste mensen niet. Wat heel jammer is, want deze voeding heeft ons heel wat te bieden.


Kiemen


Vanuit de zaden van bijna iedere levende vegetatie kunnen kiemen ontspruiten. Dit zijn kleine jonge groene plantjes, die gegeten kunnen worden. Niet alleen de tuinkers is hiervoor geschikt, maar onder meer noten, zaden, pitten en granen. Ook bonen en peulvruchten kunnen gebruikte worden om te laten kiemen, evenals diverse soorten grassen zoals gerstengras en tarwegras.

Anti-oxidanten

In ons lichaam worden stoffen aangemaakt, die de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen. Dit worden vrije radicalen genoemd. Om deze vrije radicalen onschadelijk te kunnen maken is het belangrijk, dat we voldoende anti-oxidanten binnenkrijgen. Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden van die anti-oxidanten en zijn alleen daarom al zeer gezond om te eten.

Vitaminen en mineralen

Maar dat is nog lang niet alles. Daarnaast zijn ze een bron van veel mineralen, enzymen, eiwitten en vezels. En van de nucleinezuren DNA en RNA. Deze laatste twee zijn onder andere nodig voor celgroei en herstel. Er is door wetenschappelijk onderzoek aangetoond, dat al deze goede stoffen aanzienlijk toenemen door het kiemproces, ten opzichte van het oorspronkelijke zaadje.

Spijsvertering

Alsof het nog niet genoeg is, zijn de kiemen ook nog goed voor de spijsvertering. Door het kiemproces worden de zaadjes voorverteerd. Hierdoor Hierdoor worden de vertering en de opname van al die goede stoffen na het eten van het plantje makkelijker gemaakt. Kansen op allergien worden hierdoor vermindert.
Tenslotte zorgen kiemgroenten voor een goede zuurtegraad in het lichaam (wil je hier meer over weten, lees dan mijn artikel over zuren en basen) en voor versterking van het immuunsysteem. Hierdoor wordt de kans op bijv. verkoudheid en griep een stuk kleiner. Redenen te over dus om deze kleine plantjes in je voedingspatroon op te nemen.