InfoCash

Artikel

Hoe ga je om met stress in je relatie?

Auteur: HectorServadac | geschreven op 07-06-2010

Met stress in je relatie


moet je leren omgaan. Wanneer je relatie onder druk komt te staan, kan dat uiteindelijk niet alleen leiden tot vreemdgaan en heftige ruzies, maar het kan je tevredenheid in je leven diep aantasten. Depressies zijn dan vaak het gevolg. Er zijn veel factoren die een relatie beïnvloeden en onder druk kunnen zetten. Maar er is iets tegen te doen.

Stress in het algemeen

De enige algemene remedie tegen stress in een relatie is, je ervan bewust te zijn dat er stress wordt opgebouwd en er met elkaar over te communiceren. Door te letten op de zeven belangrijkste oorzaken van stress kun je deze vermijden of verminderen.

7 manieren om stress in je relatie te verminderen

1. Praat regelmatig met elkaar over de problemen in je leven of je relatie en zoek naar oplossingen die je gezamenlijk aankunt en die niet eenzijdig voor één van beide partners werken.

2. Geef aandacht aan je sexuele leven en zorg ervoor dat er geen sleur kan ontstaan. Weet van je partner wat die op sexueel vlak nodig heeft en laat in ieder geval merken dat je dat serieus neemt. besef ook dat er niet altijd een voor beide partijen bevredigende oplosssing te vinden is: sexuele behoeften verschillen nogal en kunnen in de loop van de tijd vernaderen. Vooral als de partner in een moeilijke periode belandt met zijn gezondheid, of, bij vrouwen, in de menopauze belandt.

3. Zorg ervoor dat je ook in kleine dingen laat merken dat je je partner waardeert. Een onverwacht telefoontje om eens te vragen hoe het gaat, een kleine onverwachte attentie e.d. maken duidelijk hoezeer je op iemand gesteld bent. iedereen geniet van een dergelijke kleine aandacht en voelt zich erdoor gesterkt. Dat draagt positief bij aan de atmosfeer.

4. Wees behoedzaam in het aangaan van relaties met anderen en zorg ervoor dat die niet dezelfde emotionele plaats kunnen innemen als die met je partner. Jaloezie mag dan een slechte emotie zijn, hij is wel menselijk. Je kunt je snel verdrongen voelen, vooral wanneer je al een verminderd zelfvertrouwen hebt. Zorg er dus voor zoveel mogelijk gezamenlijke relaties aan te gaan.

5. Ook wanneer je zelf geen sex wilt of nodig hebt, kun je je partner tot op zekere hoogte ter wille zijn. Je kunt leren genieten van de bevrediging die dat aan een ander schenkt. Door op die manier alternatieven te hebben in je sex-leven blijft dat niet alleen interessant, maar je voorkomt ermee dat sex een oorzaak van stress in je relatie wordt.

6. Een partner kan een redelijk verzoek hebben waaraan je je niet zonder reden mag onttrekken. De lasten in een relatie moeten ook zoveel mogelijk gelijkelijk worden verdeeld. Iemand die steeds niet thuis geeft wanneer er wat gedaan moet worden, draagt bij aan de stress in een relatie. Je partner moet niet je slaafje worden! Vanaf de televisie om bier brullen of eisen dat 'je eten op tafel klaar staat' wanneer je thuiskomt van je werk, is geen positieve bijdrage aan je relatie.

7. Een van de belangrijkste oorzaken van ongenoegen praat je jezelf aan. Door negatieve gedachten steeds maar in je hoofd te repeteren, wordt het een barrière waarachter je je verschanst. Je kunt tenslotte niet eens meer echt zien wat een ander beweegt.