InfoCash

Artikel

Sportblessures

Auteur: elmaschreuder | geschreven op 19-10-2010

Tegenwoordig willen steeds meer mensen een goede gezondheid. Behalve gezond te gaan eten, gaan veel mensen ook sporten. Sporten heeft veel positieve effecten, maar het minpunt van sporten zijn de sportblessures. Sportblessures komen meer voor dan je zou denken. Rond de zeshonderdvijftig sporters bezoeken de huisarts en dertienduizend komen zelfs in het ziekenhuis terecht. Is sport dan wel zo gezond als er beweerd wordt? Is sporten onnodig risico nemen, of kunnen we veilig sporten als we de nodige voorzorgsmaatregelen treffen? Hoe kun je met plezier sporten en zo min mogelijk blessures oplopen?


Wat te doen?

Een Nederlands onderzoek heeft uitgewezen dat er jaarlijks in Nederland tussen de twee-en-een-half en drie miljoen sprotblessures voorkomen, waarvan 40% om medische behandeling vraagt. Rond de 650 duizend sporters bezoeken de huisarts en dertien duizend komen zelfs in het ziekenhuis terecht.
De meeste sportblessures komen voor aan enkels, knieën, pols of handen. Dat is 63% van het totaal.

De sporten waarbij het risico het grootst is om een blessure op te lopen, zijn balsporten. Zaalvoetbal en veldvoetbal staan hoog in de top tien van meest blessuregevoelige sporten. Die worden gevolgd door vechtsporten zoals judo en karate. Ook bij gymnastiek gaat er veel mis. Bij paardrijden en motorrijden komen niet veel blessures voor. Maar als het een keer mis gaat, gaat het wel goed mis.

Je hebt drie soorten sportblessures. Gewone sportblessures, acute sportblessures en chronische sportblessures.
- Gewone sportblessures
- Acute sportblessures
- Chronische sportblessures
Gewone sportblessures komen erg vaak voor. Zij worden vooral veroorzaakt door onjuiste trainingsmethodes, slechte voorbereiding, slechte conditie (te hard van stapel gaan), het ontbreken van het juiste materiaal, een slechte cooling-down. Ook leeftijd en gewicht kunnen een rol spelen bij het krijgen van blessures.
Acute sportblessures ontstaan vaak door een klap, een val, een botsing of een verkeerde beweging. Als gevolg hiervan kan zwelling, kneuzing , scheuring, verstuiking of botbreuk ontstaan. Acute sportblessures zijn niet te voorkomen.
Chronische blessures zijn de vervelendste soort sportblessures.
Een chronische blessure, die ook wel een overbelastingsblessure genoemd wordt, ontstaat door het te vaak herhalen van een bepaalde beweging, hierdoor kunnen bepaalde spieren en pezen overbelast worden. Denk maar aan een tennisarm of een voetbalknie. Het vervelende van chronische sportblessures is dat de genezing vaak erg lang duurt.

80% van de sportblessures zijn te voorkomen door de volgende eenvoudige maatregelen.
Door sportief te spelen kan er veel voorkomen worden.
Als er onsportief en agressief gespeeld wordt is de kans groot op blessures. Niet alleen bij de tegenstander maar ook bij de veroorzaker zelf. Het is dus verstandig om je aan de regels te houden. Bij sportief spel gaat het ook om goede spelbegeleiding, wederzijds begrip en respect.
Door regelmatig te sporten, wordt de kans op letsel kleiner. Vooral ongetrainde mensen die heftig gaan sporten, lopen snel een acute blessure op. Dit komt vaak ook omdat zij de basisconditie missen. Daarom is het belangrijk om het bewegen onder goede begeleiding rustig op te bouwen. Het lichaam moet tijd krijgen om aan het sporten te wennen.
De juiste trainingsmethode is zeer belangrijk. Veel blessures ontstaan wanneer iemand te snel te grote prestaties wil leveren omdat dan de spieren en gewrichten te zwaar of verkeerd worden belast. Een training dient rustig opgebouwd te worden.
Te lang en te intensief trainen is niet verantwoord. Het enige wat hiermee wordt bereikt, is dat spieren overbelast worden. Het opbouwen van sporten en af en toe pauzes inlassen is een stuk verstandiger.
Doordat veel mensen niet gebruik maken van het specifieke beschermingsmateriaal bij een sport ontstaan er veel blessures. Beschermend materiaal heeft vooral een rol in het voorkomen van acute sportblessures. Ze zijn bedoeld om invloeden tegen te gaan die van buitenaf op het lichaam inwerken en de gezondheid bedreigen. Hierbij kun je denken aan een helm of scheen-, gebits-, oor-, pols- en kniebeschermers. Voor veel andere sporten heb je ook de beschikking over een materiaal nodig. Denk aan een racket, stick of ski’s. Bij de aanschaf van deze artikelen komen er de nodige vragen bij. Welk tennisracket is geschikt voor mij? Hoe zwaar moet ik mijn hockeystick kopen? Welke volleybal is beter voor de jonge jeugd? Welke ski’s zijn geschikt voor beginners? Als het om sportmartiaal gaat, is het altijd verstandig om naar de (sportzaak)specialist te gaan. Goed materiaal en vooral veilig materiaal is zeer belangrijk.
Het dragen van het goede schoeisel en de juiste sportkleding is een goede manier om sportblessures te voorkomen. Bij iedere sport horen andere soorten schoenen en kleding.
Een goede warming-up en cooling-down zijn ook van belang. De warming-up zorgt niet alleen voor een goede lichamelijke voorbereiding, maar ook voor een geestelijke. Het bevordert je concentratievermogen. De bedoeling van de cooling-down is de bloedsomloop en de ademhaling herstellen en zorgen dat er geen spierpijn komt.

Natuurlijk kunnen niet alle blessures voorkomen worden, maar door een sportieve instelling, goede trainingsmethodes, het gebruik van het juiste materiaal, een goed opgebouwde training met een warming-up en cooling-down is de kans op een blessure al een stuk kleiner. Zorg altijd dat je goed bent voorgelicht over de risico’s van jouw sport en zorg voor een goede uitrusting die bij die sport hoort. Zo worden er veel blessures voorkomen en kan iedereen met plezier blijven sporten.


InfoCash

Artikel