InfoCash

Artikel

Sociale media als marketingstool!

Auteur: rpoelke | geschreven op 24-04-2011

Dat je met sociale media kanalen je eigen blog, je inkomsten afkomstig van eigen producten en Affiliate Marketing kan promoten weet momenteel het kleinste kind. Maar toch weet niet iedereen op welke manier je dit allemaal kan. Wil je wegwijs geraken in het gebruik van deze sociale media wereld als marketingstool, dan moet je zeker deze tekst lezen.


Sociale Media als Marketingstool gebruiken

  • Welke sociale media kanalen hebben we ter beschikking? 

Momenteel hebben we zeer veel sociale media kanalen en inloggen in de systemen is heel eenvoudig. De meest gebruikte en meest gekende sociale media netwerken zijn Hyves, Facebook, Twitter en You Tube. Drie ervan zijn gebaseerd op het maken van vrienden en het uitwerken van netwerken. You tube echter is een sociaal media dat gebaseerd is op het maken van ludieke en trend aangevende filmpjes. Hoe beter je hier de aandacht trekt, des te meer bezoekers worden ertoe aangetrokken om ernaar te kijken.  

  • Sociale Media Twitter als marketingstool.

Twitter is eigenlijk een sociale media netwerk waarop je berichten kan posten van maximum 160 tekens. Deze omvang is eigenlijk te vergelijken met de grootte van een sms. Je kan op dit sociale media netwerk vermelden wat je op je blog aan’t doen bent, en deze langs deze weg onder de aandacht brengen. Andere Twitteraars kunnen je Twitter zien en blijven op deze manier op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op je blog of website. De teksten die je schrijft kan je ook via deze weg promoten. Heb je een eigen blog, dan kan je de bezoekers ervan via een “Tweet This” knop aanzetten om deze via hun Twitter netwerk te promoten. Hoe meer mensen op de hoogte zijn van je blog, hoe meer bezoekers je krijgt en hoe hoger je in de Google lijst komt. Het voordeel van Twitter is dat je direct kan zien wie je volgt. Anderzijds kunnen mensen die je volgen, je bericht re-tweeten zodat ook hun volgers het te zien krijgen. Zoals je ziet kan dit een exponentiële groei van je bezoekers en extra inkomen veroorzaken. Breng een foto aan in je netwerk profiel, zodat anderen zien wie je bent en dit geeft altijd een vertrouwensgevoel.

  • Sociale Media Hyves als marketingstool.

Hyves is een sociaal media netwerk waar je een profiel aanmaakt en gegevens post waarvan je vindt dat anderen het mogen weten. Je kan er foto’s, video’s en berichten opzetten die je uitwisselt met een vriendennetwerk dat je opbouwt. Een voordeel is dat je ook kan chatten met je vriendennetwerk en op deze manier praten over bepaalde onderwerpen en gegevens uitwisselen. Een prima marketingstool als je blog en website gebruikt om er een extra inkomen mee te verwerven. Een extra op deze sociale media website is dat je er een Hyves groep kan opzetten waar anderen lid van kunnen worden. Op deze manier bereik je gericht een bepaald publiek, dat geïnteresseerd is in alle activiteiten van de groep. Hier kan je ook adverteren en je advertentie specifiek richten op een bepaalde doelgroep. Neem nu een fabrikant die online zonnebrillen promoot kan zich specifiek richten op een jongeren groep die geïnteresseerd is in trendy zonnebrillen. Hyves heeft ook een knop die je op je blog of website kan plaatsen en die de lezer bij interesse instaat stelt je website of blog via hun Sociale netwerk te promoten. 

  • Sociale Media Facebook als marketingstool. 

Facebook heeft net zoals Hyves tal van mogelijkheden om websites, blogs en berichten te promoten. Zelfs het gericht adverteren via een bepaalde doelgroep is mogelijk en een prima marketingstool. Terwijl Hyves een sociaal media netwerk is dat vooral in Nederland bekend is, is Facebook een netwerk dat wereldwijd aanhangers heeft. Facebook verruimd je zicht op de wereld en kan je helpen om op internationaal niveau door te dringen. Facebook laat ook toe groepen op te richten en te promoten. De beperkingen van sociale media netwerken als marketingstool zijn dezelfde als alle andere mogelijkheden die er op het internet te vinden zijn. Een eerste beperking is het regelmatig updaten van gegevens. Wanneer je niet regelmatig nieuwe en interessante teksten op je blog of website zet, dan gaan ook je bezoekers aantallen langzaam verdwijnen. Mensen willen steeds nieuwigheden leren kennen en ontdekken. Wanneer je niet regelmatig op je sociale media netwerk te vinden bent, gaan ook je bezoekers en volgers afhaken. Mensen willen groeien en interactie aangaan.