InfoCash

Artikel

Business model - Hoe het zou moeten zijn

Auteur: Justme | geschreven op 25-06-2013

Tegenwoordig is het meer een must gestresseerd te zijn door het vele werk, en daarvoor niets of weinig in de plaats te krijgen. Wanneer je het mij vraagt, pakken de bedrijven het totaal verkeerd aan. Ze vergeten, volgens mij, dat je voornamelijk de eigen werknemers tevreden dient te houden. Zij zijn immers de beste 'Free publicity' dat een bedrijf zich maar kan voorstellen.


Waarom toch zo moeilijk..

Iedereen, ja iedereen, weet dat je eigen werknemers het beste goed gezind kan houden. Zoniet, rennen zij naar de concurrent, of verzuren de sfeer binnen het bedrijf. Ik kan er dan ook niet bij dat tegenwoordig zo massaal bespaard wordt op zaken en/of activiteiten welke werknemers tevreden houden.Denk maar aan de teambuildings... door kostenbesparingen gaan ze de dag van vandaag door binnen het eigen bedrijf, of zelfs (voor sommige groepen) gewoonweg niet. Welk model dient dan net gehandhaafd te worden. Simpel:

- Bedrijf x investeert in het gelukkig houden van haar medewerkers.

- Gelukkige medewerkers dragen dit mee naar buiten toe. Geheel gratis en via mond-aan-mond reclame. Zij zullen ook geneigd zijn om naar klanten toe vol lof over bedrijf X te spreken.- Positiviteit is net als negativiteit besmettelijk. Wanneer goed ingezet kan dit leiden tot een keuse ketting aan positieve gedachten omtrend bedrijf X. Huidige klanten zijn geneigd bij bedrijf X te blijven, terwijl nieuwe klanten door dit image naar bedrijf X getrokken worden.

- Uitkomst is een stabiel bedrijf X - welke nog kan groeien maar bovenal een uitzonderlijk trouw klantenbestand heeft.- Tevreden klanten blijven kopen -- zorgt voor de juiste omzetcijfers

-  Goede omzetcijfers houden de stakeholders tevreden. De beurs zal voor bedrijf X welliswaar geen sterke schommelingen kennen, maar men kan ervan op aan dat de investeringen wel stabiel zijn, en groei - al is het licht - meetbaar is.- Tevreden stakeholders gaan de aandelen welke zij bezitten niet van de hand doen. Geen beursval. Gezond bedrijf X.

 

Zo moeilijk is dat toch niet? Zoals je echter wel merkt begint of valt alles bij de EIGEN MENSEN!