InfoCash

Artikel

8 voor en nadelen over dropshipping

Auteur: asabeta1 | geschreven op 14-06-2010

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een methode van handel waarbij de distribiteur het product rechtstreeks naar de klant verstuurd. De verkoper is de tussenpersoon en krijgt het product niet eens in handen. De klant koopt het product van de verkoper voor een bepaalde prijs. De verkoper koopt het product van de distribiteur voor een lagere prijs en maakt zo winst.


Dropshipping voordelen

1. Geen inventaris nodig
Je hoeft niet je slaapkamer of garage vol te stoppen met dozen en goederen die je misschien niet gaat verkopen.
2. Geen transport kosten of invoerkosten
Je hoeft geen transport kosten of invoerkosten te betalen als je geen spullen hoeft te importeren.
3. Spendeer meer tijd aan andere delen van je bedrijf
Je hoeft geen tijd meer te besteden aan het verpakken en verschepen van goederen. Zo heb je meer tijd voor het promoten van je bedrijf.
4. Geen verpakkingsmateriaal nodig
Je hoeft geen geld meer uit te geven aan postzegels, dozen en enveloppen voor de verzending.

Dropshipping nadelen

1. Kan duurder zijn dan dat je veel inkoopt
Met dropshipping is het product vaak duurder per stuk, dan dat je een hele doos koopt. Dit is omdat de leverancier de kosten van de verzending en verpakkingsmateriaal moet dekken. Daardoor wordt je winst wel verminderd.
2. Problemen bij het verzenden
Ook al verpak en verzend je de goederen niet, toch ben jij verantwoordelijk voor de verzending. Als er een pakketje kwijt raakt kan je niet zomaar tegen je klant zeggen dat je de order hebt geplaatst en dat het dus de schuld is van de leverancier. Zulke dingen kunnen je reputatie geen goed doen.
3. Wat gebeurt er als de distribiteur geen voorraad meer heeft?
Dit kan gebeuren en het gebeurt ook heel vaak! De meeste dropshippers willen dat je iets van hun koopt en vertellen je dus niet dat ze iets niet meer op voorraad hebben. Als ze iets in backorder hebben staan, moeten je klanten langer wachten. Sommige klanten hebben hier het geduld niet voor en worden boos en willen hun geld terug. Dit is ook zeker niet goed voor de reputatie van je bedrijf.