InfoCash

Artikel

AIDA formule

Auteur: rpoelke | geschreven op 20-08-2010

De AIDA formule is een formule die veel gebruikt wordt in de handel en bij het gebruik van verkoopstechnieken. Toch is deze formule ook perfect bruikbaar als je een tekst schrijft die de aandacht moet trekken of tot de verkoop van een product moet leiden. Wil je er meer over weten, dan moet je zeker verder lezen.


Wat betekent AIDA?

AIDA staat voor: Attention, Interest, Desire, ActionOm een succesvolle tekst te schrijven moet je dus enkel een vierstappen plan volgen en voor elk onderdeeltje een stukje schrijven. Misschien lijkt het eenvoudig maar het werkt steeds. Eenmaal je deze methode van schrijven onder de knie hebt, loopt het als een trein. De teksten trekken de aandacht van de lezer, houden de aandacht vast en leiden tot het gewenste resultaat.

Stap1: Attention

Je begint je tekst met het trekken van de aandacht. Mensen die een website zien hebben maar enkele seconden nodig om te besluiten of ze die wel of niet verder willen bekijken. Je moet dus een ingangszin hebben die mensen nieuwsgierig maakt en ertoe brengen verder te gaan kijken. Dus een headline die in het oog springt, nieuwsgierig maakt en de lezer de indruk geeft dat je zijn probleem kan oplossen of zijn kennis zal verruimen.

Stap 2: Interest

In deze fase moet je de aandacht trachten te behouden en te boeien. Het is nog maar het begin van wat hij werkelijk wil weten. Verkoop je iets, tracht dan een verbondenheid te creëren, neem jezelf als voorbeeld en zorg ervoor dat je op dezelfde golflengte komt met de lezer. Je schrijft hier in de ik vorm en laat voelen dat het over jou gaat en je hetzelfde probleem hebt als de lezer.

Stap 3: Desire

Bij de Desire ga je een behoefte creëren bij de lezer, je maakt de lezer duidelijk wat je allemaal te bieden hebt en wat hij/zij allemaal via jou kan bereiken. Meer kennis vergaren die bruikbaar is of wanneer je iets verkoopt de koper centraal stellen.

Stap 4 : Action

Hier kom je tot de afronding van je tekst, het besluit. Eventueel maak je een link naar andere teksten die de verdere behoeften vervullen. Verkoop je iets, dan is nu het moment gekomen dat de koper behoefte heeft aan het product dat je verkoopt. Je leidt hem naar een winkelkarretje of betaalknop waarbij hij of zij het product kan aanschaffen. Deze stap moet direct en eenvoudig zijn.

Pas AIDA altijd toe!

Het gebruik van deze formule is zeer eenvoudig maar werkt altijd. Je kan het altijd en overal toepassen en zorgt ervoor dat het schrijven van de teksten veel vlotter loopt. Maar het belangrijkste is dat deze formule altijd succes heeft. Verkoopspagina's hebben altijd succes als je deze toepast.