InfoCash

Artikel

E-mail Marketing en autoresponders

Auteur: rpoelke | geschreven op 21-10-2010

Om E-mail Marketing vlot te laten verlopen kan dit onmogelijk manueel gebeuren. Hulpmiddelen zoals autoresponders zijn dan een noodzakelijk hulpmiddel. Wil je weten waarom, dan moet je zeker verder lezen.


De E-mail lijst

E-mail Marketing levert je een lijst van mensen die hun e-mail adres ter beschikking geven om voor hen nuttige informatie in de vorm van een nieuwsbrief toegestuurd te krijgen. Hoe groter deze lijst, hoe meer mensen via deze weg kunnen gebruik maken van producten die je verkoopt. E-mail Marketing is grotendeels bedoeld om gratis informatie te geven, maar via deze weg kunnen ook affiliatielinken gepromoot of interessante producten aangeboden worden.

Autoresponders

Om een lange E-mail lijst te kunnen gebruiken moet je een systeem hebben waar iedereen zichzelf kan inbrengen en eventueel weer uitschrijven. Manueel is dit een onbegonnen zaak, via een autoresponder verloopt dit automatisch. Wil je de mensen in je lijst echt het gevoel geven dat je hen persoonlijk een e-mail stuurt, moet je hun voornaam gebruiken. Autoresponders zijn nu eenmaal perfecte systemen, om voor dit soort doeleinden te gebruiken. Het is een systeem die netjes je e-mail lijst bij houd en aanpast waar nodig. Mensen die zich inschrijven worden erin gezet en als iemand zich uitschrijft, zorgt het systeem dat de e-mail verwijdert wordt.

Hoe werkt een autoresponder?

Een autoresponder is een soort programma dat een e-mail lijst onderhoud, maar anderzijds op een voorgeprogrammeerd tijdstip een nieuwsbrief verstuurt. Neem nu een dieet stappenplan waar 200 mensen zich op inschrijven. Je kan een gemakkelijk tien stappen plan erin zetten en een tijdsinterval ingeven. Iedere ingeschreven persoon zal dan telkens met een interval van bijvoorbeeld 1 of meerdere dagen een nieuwsbrief ontvangen. In deze nieuwsbrief zet je bruikbare informatie die een persoon helpt afvallen, maar je kan er ook reclame voor dieet producten of een link naar een verkoopsite in vermelden. Deze nieuwsbrieven starten op de dag van de inschrijving en verlopen systematisch. Doordat deze 200 personen niet allemaal dezelfde dag gestart zijn is het op deze manier gemakkelijk om de draad niet kwijt te geraken. En iedereen de juiste mail te sturen.