InfoCash

Artikel

Functioneringsverwachtingen schrijven

Auteur: Daatsel | geschreven op 27-10-2010

Informatie over functioneringsverwachtingen en uitleg erover.


Functioneringsverwachtingen schrijven

Hoewel sommige bedrijven goed kunnen functioneren zonder gebruik te maken van functioneringsverwachtingen (of de ouderwetse functiebeschrijvingen), denken we dat de meeste kleine ondernemers het ermee eens zijn dat hun werknemers een zekere mate van structuur in hun baan moeten hebben. Functioneringsverwachtingen kunnen dat bieden. Als ze goed worden gebruikt, bieden ze een losse, maar betrouwbare structuur die de werknemer zich helpt concentreren op de resultaten van zijn activiteiten en niet op de activiteit zelf. En dat is het grootste verschil tussen functiebeschrijvingen en functioneringsverwachtingen: functiebeschrijvingen zijn gericht op de activiteit van de functie; functioneringsverwachtingen zijn gericht op de verwachte resultaten.
In een typische functiebeschrijving staat bijvoorbeeld dat een vertegenwoordiger ervoor verantwoordelijk is om producten van het bedrijf tegen vaststaande prijzen te verkopen, goede verkooporders te schrijven en verkooporders binnen bepaalde tijd aan het bedrijf door te geven. In de functioneringsverwachtingen voor dezelfde functie zou bijvoorbeeld kunnen staan dat de vertegenwoordiger het bedrijf professioneel moet vertegenwoordigen (met daarna een definitie van het woord professioneel), dat hij relaties met klanten en inkopers moet opbouwen en dat hij het bedrijfsteam moet ondersteunen in het verwezenlijken van de gespecificeerde afdelingsdoelstellingen.
Het schrijven van functioneringsverwachtingen is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Je schrijft de functioneringsverwachtingen, de werknemers neemt ze door en jullie ondertekenen ze beiden of de werknemer geeft aan op welke plekken hij de tekst zou willen aanpassen.